hej , jag undrar om någon vet vad man måste sätta för material under väggträpanel i badrum? (om det är spånskivor från början)
tacksam för svar :-?
 
Vi skulle sätta träpanel på väggen i vårt badrum.
Det våra byggare tänkte gör då var att först fuktspärra och sen limma på läkt och sen limma på plankorna på läkten. Spikar du plankorna genom fuktspärren är den förstörd och om du limmar trät direkt på fuktspärren kommer den att dras sönder när träet vrider sig. Så sa byggarna.
Jag gissar att man också måste måla träet (och läkten) på alla sidor för fukten kommer ju att vandra uppåt även på baksidan.
Vi valde kakel i hela rummet för att vi tyckte trälösningen byggde för mycket.

När vi rev vårt det gamla badrummet (från 70-talet) hade man spikat brädorna rakt i reglarna. Ingen fuktspärr, ingen läkt, inte ens spånskivor eller gips. Sen hade man lackat dem och det verkade ha fungerat bra...

Vad som gäller för tak har jag ingen aning om.

mvh,
/Magnus
 
tack så mycket för svaret :)
 
Räcker lackning som fuktspärr? Kan man fuktspärra med trad. fuktspärr direkt på panel?

Någon som har erfarenhat av detta?
 
likblek skrev:
Räcker lackning som fuktspärr? Kan man fuktspärra med trad. fuktspärr direkt på panel?

Någon som har erfarenhat av detta?
Tveksam till vad du menar..?
Lack = vanlig trälack?
Fuktspärr utanpå panelen?
Tror inte på någon av lösningarna...
 
Jag är också lite tveksam till vad jag menar ;D el i vilket fall som helst till vilken produkt. Men om man spikar panel och ser till att den blir tät och man antingen målar med ngn rejäl lackfärg som håller fukten borta el målar först och förseglar med ngn lack så kanske...? (man kan ju lacka spånskiva så att man kan använda den som en vägg i ett akvarie så tätt borde det kunna bli..)

Ett annat sätt borde väl kunna vara att man fuktspärrar i mitt fall den putsade väggen och sätter vågräta reglar på den. Dessa borde ju kunna skruvas fast och prepareras med silikon (ung som när man borra i kakel). Sen kan man väl fästa panelen på vanligt sätt utan att ge sig på spärren?!

 
För att komma från en lekman (=jag) så låter det där med reglarna vettigt. Det var nåt sånt som våra byggare tänkte göra.

Och lacken som användes på vårt 70-tals badrum var båtlack. Brinner utav attan i vår öppna spis nu :D
 
Gäller att inte få oset i stugan bara :)

hmm kakel eller panel kakel eller panel... :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.