Jag undrar om jag måste ha bygglov för att måla om mitt hus i samma kulörer som de befintliga färgerna. Huset råder under en speciell detaljplan som trädde i laga kraft 2006.

I den står det ordagrant. Området innehåller en allmänt sett värdefull bebyggelse miljö som inte får genomgå större förändringar. Detta gäller främst utformning, måleri och material. Vissa byggnader är därutöver särskilt värdefulla och får inte förvanskas. (PBL 3:12)
Hur tolkar man detta? Man gör väl ingen förändring om man målar om huset i samma färger?
 
Nej, för det mesta behövs inte ens bygglov för att byta färg på fasaden. Att måla om i samma färg är underhåll och det behövs inte bygglov
 
  • Gilla
Vallbacken
  • Laddar…
Så länge det inte är förhöjd bygglovsplikt så krävs inget lov.
Kolla noga i detaljplan vad som står och är du osäker så kan du kontakta kommunen.
Vissa kommuner har förhöjd bygglovsplikt på fasadförändringar och även för målning till samma kulör.
 
Hemmakatten
En apelsin har fel, det kan visst krävas bygglov för ommålning. Håller med gurkmat, och även om det är samma kulör på fasaden så kan det krävas bygglov för vilken sorts färg (material enligt detaljplanen) man ska använda, tex slamfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.