JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag ser ändå vissa fördelar, de flesta av er där ute har så sjukt dålig smak (dvs annan än min) och om ni fick fria händer att bygga vad och hur ni vill skulle det se förjävligt ut på några års sikt.
Hehe, det var lite det svaret jag hoppades på. För det brukar vara där skon klämmer till syvende och sist:rofl:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag ser ändå vissa fördelar, de flesta av er där ute har så sjukt dålig smak (dvs annan än min) och om ni fick fria händer att bygga vad och hur ni vill skulle det se förjävligt ut på några års sikt.
Ja och dessutom skulle mycket av övergripande samhällsplanering ju kollapsa, så det blev omöjligt att bygga samhällen och städer. S.k. kåkstäder med noll infrastruktur gynnar ju inte samhällsbygget. Sedan kan man naturligtvis fundera över var gränsen ska gå - är det om man vidgar ett fönster 10 cm eller bygger bastu av en klädkammare ?
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Folk är som dom är, men mest dumt i huvudet är systemet som inte tillåter en att bygga någonting på sin egen mark utan att fråga lov. I norden har man idag en sån nivå på detaljstyrningen som skulle ha gjort både Lenin och Mao blåa (eller kanske röda) av avund.
Dumt att söka bygglov, han borde ha sagt att han rivit kåken istället. Fritidshus kan flyttas tillfälligt.
Tror nog att många i UK, Tyskland mm tycker att Sverige är hur liberalt som och byråkratibefriat som helst...

Kan nog vara bra med regler nästan oavsett vad det handlar om.
 
A Autodidak1 skrev:
Tror nog att många i UK, Tyskland mm tycker att Sverige är hur liberalt som och byråkratibefriat som helst...

Kan nog vara bra med regler nästan oavsett vad det handlar om.
Många människor behöver riktlinjer och regler för att fungera och veta vad dom ska göra. Synd att vi som är mera självgående ska behöva tramsa på med dessa regler dock.
 
Du menar ni som vill kunna bygga utan att ta någon hänsyn till någon annan?
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Många människor behöver riktlinjer och regler för att fungera och veta vad dom ska göra. Synd att vi som är mera självgående ska behöva tramsa på med dessa regler dock.
Vid bygge, som påverkar samhället på sikt, såsom byggnaders hållbarhet efter nuvarande ägares flytt eller frånfälle, har ju inverkan på samhället i stort och behöver någon form av styrning. Var gränsen ska gå för detaljer kan ju diskuteras, men klart är att vissa regler måste följas. Annars får vi ju riva delar av byar, samhällen och städer med ganska korta mellanrum, bara för att säkerställa en viss kvalitet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
  • Gilla
jac
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Vilken är anledningen till att bygglov finns, ni som påstår att det finns av en anledning? En vettig anledning skulle jag gärna vilja höra. Att byråkraterna vill ha mera makt och mår bra av att trycka ner folk med mindre makt vet jag, den anledningen är inte godtagbar, finns det nån annan?

Man får köpa ett lass bräder och en låda skruv vid bygghandeln, men åker man hem och skruvar ihop dom så är man plötsligt kriminell. Äganderätten är på tok för betydelselös i den här delen av världen.
Vill du även kunna gå ut och pissa på grannens ytterdörr, bygga ett 10 meter högt plank framför hans vardagsrumsfönster bara för att du inte gillar hans fasadkulör, såga ner hans trän för att de skymmer din utsikt, använda hans bil utan lov för att din är fulare, döda hans hund för att den pissat på din fula bil, döda grannen för att han hindrar dig från att döda hans hund?

Det finns lagar och regler av en anledning; hade de inte funnits hade allt avgjorts av den starkares rätt. Du vet, som djurvärlden fungerar. När människor vill ha det så kallas det anarki. Lagar och regler är vad som skiljer oss från djuren och anarkister. Behöver du fler anledningar?
Just bygglov finns för att du inte ska kunna bygga ett snorbilligt, totalt livsfarligt höghus med 50 lägenheter, utan ventilation, utan utrymningsmöjligheter, utan brandskydd, utan trappräcken, i ett villaområde. Till exempel.

Egentligen är din - upprepade för tusende gången bara på detta forum - fråga lika inihelskotta korkad, och förtjänar inte något svar, men jag är på gott humör idag så nu fick du ett i alla fall. Alldeles gratis. Utan bygglov. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Skånepöjk och 8 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Vill du även kunna gå ut och pissa på grannens ytterdörr, bygga ett 10 meter högt plank framför hans vardagsrumsfönster bara för att du inte gillar hans fasadkulör, såga ner hans trän för att de skymmer din utsikt, använda hans bil utan lov för att din är fulare, döda hans hund för att den pissat på din fula bil, döda grannen för att han hindrar dig från att döda hans hund?

Det finns lagar och regler av en anledning; hade de inte funnits hade allt avgjorts av den starkares rätt. Du vet, som djurvärlden fungerar. När människor vill ha det så kallas det anarki. Lagar och regler är vad som skiljer oss från djuren och anarkister. Behöver du fler anledningar?
Just bygglov finns för att du inte ska kunna bygga ett snorbilligt, totalt livsfarligt höghus med 50 lägenheter, utan ventilation, utan utrymningsmöjligheter, utan brandskydd, utan trappräcken, i ett villaområde. Till exempel.

Egentligen är din - upprepade för tusende gången bara på detta forum - fråga lika inihelskotta korkad, och förtjänar inte något svar, men jag är på gott humör idag så nu fick du ett i alla fall. Alldeles gratis. Utan bygglov. (y)
Nej. Men det var inte det jag sa heller. Men när man inte har några argument varför bygglov på egen mark krävs så måste man tydligen ta till extremer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Utan bygglov så finns det ju inget som hindrar sådan saker, vilket är ett utmärkt argument för bygglov.
 
  • Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Nej. Men det var inte det jag sa heller. Men när man inte har några argument varför bygglov på egen mark krävs så måste man tydligen ta till extremer.
Bara lite nyfiken på om du bara ogillar bygglovsregler eller om du ogillar alla civiliserade regler...

Jag har massor av argument för bygglov, några fick du i inlägget du länkar till, men du verkar inte vara mottaglig för argument utan bara ute efter att klaga på att du inte för göra som du vill utan hänsyn till andra. För det är väl just det som är grundtanken bakom bygglov - och egentligen alla lagar och regler, att du inte ska kunna göra som du vill utan hänsyn till andra.

Extremer är det inte, bara exempel på vad man inte för göra eftersom det finns lagar och regler...
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Drar man paralleller med att pissa på grannens dörr och springa runt och mörda folks hundar när någon ifrågasätter bygglovets funktion så tror jag inte det är någon idé att föra nått meningsutbyte alls med den personen. Jag antar att du är byråkrat som blev förnärmad när någon ifrågasatte vilket mervärde som tillförs av att skicka papper mellan varandra och vända på dom några extra gånger för att sen ta en avgift för det.
 
  • Gilla
Kortling och 4 till
  • Laddar…
Ge dig, nu hittar du bara på undanflykter för att slippa inse att du fått de argument du efterfrågade.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju själv lämna förslag på ett vettigt system för att slippa en situation där vem som helst får bygga vad som helst utan hänsyn till någon annan över huvud taget. För du kan väl ändå inte mena allvar med att det är SÅ du vill ha det?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Du kan ju själv lämna förslag på ett vettigt system för att slippa en situation där vem som helst får bygga vad som helst utan hänsyn till någon annan över huvud taget. För du kan väl ändå inte mena allvar med att det är SÅ du vill ha det?
Hur skulle det vara med att man fick bygga vad man ville så länge som ingen annan kommer till skada av det? Att som idag hålla på med en massa onödiga regler för att vissa tycker sig ha rätt att bestämma vad som passar in estetiskt är idioti.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.