Mitt hus står definitivt ute på landet i en liten by men jag har inga grannar inom synhåll. Närmsta grannar är några sommarstugor och ett par hus på en väg ner mot sjön. Jag skulle vilja bygga först och främst ett garage ihopbyggt med huset men senare fler byggnader då jag har stor tomt men bara bostadshuset.
Kruxet är att mitt hus, vägen ner mot sjön samt ett halvt kalhygge ligger inom detaljplan enligt ett beslut 1971 från den lilla kommun som var här men som sedan länge är sammanslagen med den stora kommunen. Vid en förfrågan om att upphäva detaljplanen fick jag svaret att det inte skulle gå att bygga något mer inom planen då, fast det inte byggts något sedan 80-talet. Att bara ta bort mitt hus ur planen verkade vara helt omöjligt. Området är dessutom det enda med detaljplan inom 2 mils avstånd.
Kan man gå vidare i ärendet och hur gör man i så fall? Någon som har erfarenhet?
Karta som visar ett detaljplanelagt område med en markerad tomt och vägen ner mot en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En detaljplan kan upphävas på samma sätt som den kan antas, lämna in en begäran om planbesked till kommunen så gör de en bedömning om det är lämpligt eller ej.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...-forfarande-for-att-upphavande-av-detaljplan/

Om planen upphävs är det ändå inte fritt fram att bygga som ni vill då min bedömning utifrån bifogad kartbild är att ni ändå hamnar inom sammanhållen bebyggelse och då krävs ändå bygglov.

Vad var syftet med detaljplanen när den upprättades?
 
Vad är det för begränsningar i detaljplanen? Att bygga ett garage brukar inte vara problem, trots detaljplan. Att bygga ytterligare hus på tomten kan vara minst lika begränsat utan detaljplan.
 
Bygglov för bygglovspliktiga åtgärder krävs oavsett om detaljplan finns eller ej.
Det en detaljplan gör är att den ger en rättighet att bygga, utifrån planens riktlinjer.
Utanför detaljplan finns ingen byggrätt, det är upp till byggnadsnämnden om man får bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.