Hej

Jag står inför att bygga ut huset i två plan. Nedre plan 40m2 övre plan 20m2. Huset ska förlängas med 4.80m. Ritningar klara och nästan bygglov.

Nu ska jag till banken. Hår fått många förslag på hur mycket det kommer att landa på.

Jag ska göra allt själv..(det som jag får)...

Inget speciellt utom att det ska vara ett badrum i det undre planet.

Torpargrund
Trästomme/fasad
Betongpannor på taket

Är det någon som har erfarenhet av vad det kommer att kosta.



 
200.000 o uppåt
 
Hej!

Vi är i ungefär samma sits.

Ska bygga ut (förlänga) huset 6x7m och med tvätt/bad i del av utbygget på uv. Vi skulle själva fixa bl.a golv och väggar invändigt o målning o annat "smått" och resten - bl.a tvätt/bad - skulle hantverkarna få ta hand om pga att vi behöver utrymmet fortast möjligt.

Fick hem offerten häromdagen och chocken har knappt lagt sig än. Drygt 600.000:- skulle vårt kosta. Med den kostnaden - och med beräknat "oberäknat tillkommande" - hamnar vi waaay to far över vad huset nånsin kommer vara värt och.. vad vi är beredda att betala. Vi "måste" göra om köket lite oxå inom en inte allt för avlägsen framtid.

Just nu sitter vi o snabbt försöker skola om oss till snickare.. målare.. elektriker.. grävare och allt annat som måste till. Vissa kunskaper.. en aning sunt förnuft och ett uns logiskt tänkande finns och tummarna sitter nästan där de ska o så nagelfars släkt o vänners yrken och kunskaper. Här kommer gjutas o spikas efter konstens alla regler *nåja* och vi kommer göra det själva - med hjälp. Så långt det bara är möjligt.

Lusläser bl.a allt här på forumet sen ett tag tillbaka och diverse litteratur är inköpt och mera beställt o jag försöker förstå vad vi gett oss in på och hur saker o ting ska utföras. (o ska dessutom vara värr än gubben)


Ska nu iväg till diverse handlare och kolla upp priser lite noggrannare.


mvh
Pia
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Alltså materialet står för mer än 50 % av eran offert törs ja nästan lova. Så dyrt blir d hur man än vänder o vrider på sig.
 
10-15000 kronor per kvadratmeter för nyproduktion i normal standard brukar man räkna med som riktvärde.
Det innefattar enklare grund och utan extravaganser.
Men det är ju om man köper allt på stan.
Å andra sidan är det också om man är ett företag...

14000 är oerhört lågt och 27000 "skamligt högt" minns jag från en artikel jag läste, men då är frågan vad som ingår i pengarna (mark, anslutningar etc)
Och 50% material är nog ett bra riktvärde.

Så under 5000 per kvadratmeter känns inte troligt, även om kök inte ingår.
 
Hej igen

Som jag trodde skulle det bli flera bud...

Eftersom 20m2 ligger på övre pla så kan man väl inte räkna kvm-pris rakt av. Det blir ju inte samma sak som att man skulle bygga i ett plan.

Jag tror jag får kalkylera med totalkostnad på 300.000.
Med en reserv på 50.000.

Tack ändå för era åsikter.
 
Hej igen!

I vårt utbygge blir det oxå ca 20kvm på övervåningen och där skulle/ska vi göra "allt" själva.


Enligt offerten:
Markarbete: ca 50.000:-
Plåt: ca 15.000:-
Elarbete: ca 60.000:-
VVS: ca 60.000:-
Byggarbeten: ca 410.000:-


Lite "löst" har vi hittills räknat på att klara det här "själva" på kanske högst 400.000:-. På nåt sätt "måste" vi oxå försöka klämma in åtminstone delar av köket i den planeringen.

Största problemet är väl kanske just nu alla "expertkompisar" som alla har olika "bästa" sätt hur olika delar av bygget ska göras och att vi själva inte är 100 kunniga. Jag kollar själv gärna både två och fem gånger med/på så många olika sätt jag kan komma på för att "trippelchecka".

Snart.. är det iallafall dags för banken.....


mvh
Pia



 
Håller just nu på att bygga ut 20 kvm tvättstuga/hall och toalett. Landar på 6000 kr/kvm i material.

Ska i vår fortsätta med ytterligare 60+40 kvm. Sovrum, vardagsrum och badrum. Kalkylen för material ligger där på 5000 kr/kvm.
Torpargrund, trägolv, vattenburen golvvärme, lockläktspanel, tegel- och falsat plåttak, el och VVS.

/Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.