Typ 2 bar är väl lagom, kan du ställa varvtalet på pumpen? Några ventiler som är stängda?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Typ 2 bar är väl lagom, kan du ställa varvtalet på pumpen? Några ventiler som är stängda?
Trycket ligger på ca 1 bar.

Finns ett inställningsvred på pumpen. Den är insatt av en kyltekniker så jag antar att han har ställt in det rätt. Det är en sån här: https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...MIutrz4O6K5QIVCcqyCh094wRdEAQYASABEgLrg_D_BwE

Förutsätter också att han kollat så att ingen ventil är stängd men man vet väl aldrig...
 
D da20 skrev:
Även cirkulationspumpen till solfångarna var kass. Den är ny bytt men tveksam till om det funkar som det ska ändå.

Var ca 50 grader i fångaren idag men tempen i tanken var oförändrat på ca 27 grader. Om man känner på röret ut från pumpen så är det ordentligt varmt men det som går in i pumpen kallt. Tolkar det som att vätskan inte går genom systemet men det kanske är en feltolkning?

Sitter även ett litet expansionskärl (tror jag det är...) bredvid pumpen där man kan avlösa trycket. Vad bör det ligga på? Och bör det vara någon skillnad om pumpen går eller inte?
På din beskrivning att röret in i cirkulationspumpen är kall och röret ut är varmt tyder det på att det inte är något flöde, troligtvis det som förstört den förra pumpen.
Jag skulle stänkt pumpen så länge tills man kontrollerat att det inte står luft i solfångarna som stoppar vattenflöde, eller någon missad ventil som är stängd.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
På din beskrivning att röret in i cirkulationspumpen är kall och röret ut är varmt tyder det på att det inte är något flöde, troligtvis det som förstört den förra pumpen.
Jag skulle stänkt pumpen så länge tills man kontrollerat att det inte står luft i solfångarna som stoppar vattenflöde, eller någon missad ventil som är stängd.
Kan det vara så att det är dåligt med vätska i systemet? Därför trycket bara är 1 bar... Eller att vätskan behöver bytas ut? Var en rätt mörk/oljig sörja som rann ur den gamla pumpen...
 
D da20 skrev:
Kan det vara så att det är dåligt med vätska i systemet? Därför trycket bara är 1 bar... Eller att vätskan behöver bytas ut? Var en rätt mörk/oljig sörja som rann ur den gamla pumpen...
1-1,5 bar bör räcka om du inte har mer än 10-15 meter i höjdskillnad till toppen av solfångarna, men skadar inte att fylla till 2 bar för att testa om det blir flöde.
Har gamla pumpen gått utan vatten så brukar det just vara helt svart det som kommer
Kan va så att det blivit något fel och är sörja i hela systemet så man måste byta vätskan men steg ett är att lufta och fylla på systemet mellan varven man luftar.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
2 av 3 fel åtgärdade eller i alla fall identifierade.
Behöver troligtvis fylla på vätska i systemet till solfångarna men det får vänta till våren. Har kopplat ur systemet så länge så den nya cirkulationspumpen inte går sönder den också.

Återstår ljudet från återluftsventilationen i vardagsrummet.
Tänkte testa att dra ner hastigheten på fläkten i varmluftsaggregatet om jag lyckas förstå mig på hur man gör det. Men förutom att det eventuellt kan göra att det inte blir tillräckligt varmt på ovanvåningen, påverkar det inte även den allmänna ventilationen i hela huset till det sämre?

Fick för övrigt tag i ritningar på ventilationssystemet och enligt den så sitter det faktiskt en ljuddämpare mellan aggregatet och ventilationsgallret...
 
Det övercirkuleras ändå så det ska inte vara någon risk
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Kollade inställningarna på fläkten och det verkar som att lågfart på fläkten är kopplad på högre spänning än högfart om jag tolkar instruktionsmanualen rätt. Lågfart 180V och högfart 165V.

Det skulle ju i så fall förklara varför den går så högt hela tiden...

Testade att flytta kabeln för lågfart till 140V och nu går den betydligt tystare. Dock har jag ju nu minskat luftflödet i hela huset antar jag så frågan är om det är bra eller dåligt... Kanske fanns en anledning till att den var inställd som den var?
 
Eller bara felkopplad. Håller huset värmen så duger det uppenbarligen
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Ja om den klarar hålla värmen återstår att se när det blir kallare ute. Ca 8 grader utetemperatur här fortfarande så inget direkt värmebehov inne än.

Har jag påverkat förhållandet mellan till-/frånluft när jag ändrat fläkthastigheten eller är det bara den interna cirkulationen och mängden uppvärmd luft som ändrats? Till/frånluft styrt väl av värmepumpen, eller?
 
Till och frånluft bör styras av en separat enhet. Ofta är ju luftvärmeaggregatet och FTX helt frikopplade
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
  • Var i vårt avlånga land ligger kåken?
  • Golvvärme och frånluftvärmepump i ett passivhus?
    Det låter inte särskilt "passivt".
Hur många skulle du behöva bjuda hem för att värma ett 150 m2 hus med diodbelysning och minusgrader ute. Det finns mycket önsketänkande hos miljörörelsen men att bygga ett passivhus i Sverige utan värmekälla är inte möjligt. Har själv byggt ett hus med passivhusstandard på fönster och dörrar, 350 mm isolering i väggar, tejpade klammerhuvuden etc. men passivt är det i alla fall inte.
 
B Bessess skrev:
Har själv byggt ett hus med passivhusstandard på fönster och dörrar, 350 mm isolering i väggar, tejpade klammerhuvuden etc. men passivt är det i alla fall inte.
Intressant att höra! När byggde du?
Var i landet ligger huset? Hur mycket energi (el eller annat) köper du per år?
 
Huset byggdes 2018 i Västerås, årsförbrukningen är beräknad då det finns ett äldre hus på gården på samma central men med separat energimätare, så ungefär 10.000 kWh för ett 400 m2 boyta i tre plan (vinden inkluderad). En tumregel är att hälften av förbrukningen går ut genom avloppet (ska försöka installera separat mätning på värmepumpen för varmvatten och golvvärme) så uppvärmningen är då 5000/400 = 12,5 kWh/m2 och år. 1 oktober slogs värmepumpen på för att få värmekomfort i huset.
Hade tänkt ha en mindre värmepump än Nibe 16 kW men det som styr i slutändan är varmvattenbehovet, inte uppvärmningen av huset.
 
B Bessess skrev:
Hur många skulle du behöva bjuda hem för att värma ett 150 m2 hus med diodbelysning och minusgrader ute. Det finns mycket önsketänkande hos miljörörelsen men att bygga ett passivhus i Sverige utan värmekälla är inte möjligt. Har själv byggt ett hus med passivhusstandard på fönster och dörrar, 350 mm isolering i väggar, tejpade klammerhuvuden etc. men passivt är det i alla fall inte.
Tycker du drar lite förhastade slutsatser här. Helt passiva hus existerar inte idag och det har aldrig varit målet utan att minska egergiförbrukningen så gott det går.
När husen är så energisnåla som vi har byggt så behövs t.ex. inte golvvärme eller radiatorer utan luftvärme blir ett väldigt rimligt alternativ. Så ska man bygga billigt och energisnålt kan vi se lite uppsving på den fronten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.