Hej,
Har badrum ifrån 70-talet och upptäckt en spricka i golvkaklet. Nu märker jag hur det är vatten under kaklet, är det helt kört och bara att riva upp? Något jag kan göra förutom att ta hit fackman och laga trasiga kaklet?
Kontaktat försäkringsbolag, brukar de ersätta vid liknande skador?
Tack på förhand,
Henrik
 
Henrik widström Henrik widström skrev:
Hej,
Har badrum ifrån 70-talet och upptäckt en spricka i golvkaklet. Nu märker jag hur det är vatten under kaklet, är det helt kört och bara att riva upp? Något jag kan göra förutom att ta hit fackman och laga trasiga kaklet?
Kontaktat försäkringsbolag, brukar de ersätta vid liknande skador?
Tack på förhand,
Henrik
Är det över-eller undervåning? Tänker på materialet under.
 
T
Vanligtvis så har man ett ett tätskikt under platta och där är alltid vatten under plattorna eftersom fogen släpper igenom vatten.

Klinker har man på golv och kakel på vägg, nuförtiden har man klinker på vägg också.

Med tanke på att ditt badrum är ifrån sjuttiotalet så är det inte helt säkert att där ett fullgott tätskikt.

Är där bara en spricka skulle jag inte oroa mig, är där någon lös bit?
 
Tack för snabbt svar och hjälp med analys:).

Det är ingen lös bit men ett par sprickor i en och samma klinker och man ser att det buktar upp lite. Där av min oro hur det ser ut under...

Det är på nedervåningen.
 
T
Träbjälklag eller betongbjälklag?
 
T tank77 skrev:
Träbjälklag eller betongbjälklag?
T tank77 skrev:
Träbjälklag eller betongbjälklag?
Hej,
Vet faktiskt inte hur man ser det. Kan man se det på något sätt utan att ta bort klinkers?
 
T
Vet du inte hur ditt hus är uppbyggt? Antingen har du ett betonggolv, alltså en gjuten betongsula eller ett trägolv, spånskiva eller spontade brädor på ett regelverk av trä.

Har du en krypgrund till exempel?
 
Ok, nu är jag med. Vi har betong och krypgrund.
 
BirgitS
Hur duschar ni?
Som tank77 skrev, tätskikten då är inte gjorda för att man ska duscha på golvet utan på 70-talet badade man och duschade sen försiktigt av sig sittande på huk i badkaret och ville man duscha stående så köpte man en duschkabin.

Syns det något under sprickan i krypgrunden?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur duschar ni?
Som tank77 skrev, tätskikten då är inte gjorda för att man ska duscha på golvet utan på 70-talet badade man och duschade sen försiktigt av sig sittande på huk i badkaret och ville man duscha stående så köpte man en duschkabin.

Syns det något under sprickan i krypgrunden?
Nja, en sanning med modifikation, på 50talet var det mer så att man byggde för badkar ist för dusch.
Däremot så var tätskikten och tekniken lite sämre på 70talet, men nog byggdes det för att duscha.
Ofta hade man kakel på väggarna men plastmatta på golv. Många badrum "fulrenoverades" med att man la klinker på bef plastmatta.

Men vad gäller TS problem så är det nog ingen fara med en sprucken platta trots att det är vatten under, men en badrumsrenovering lär nog behövas inom en snar framtid oavsett. Fördelen är ju att det är ett betongbjälklag som "bara" behövs torkas om det blivit en fuktskada.
 
Tack för alla bra svar och stöd. Jag har nu bokat upp hantverkare för inspektion och hittar ännu mer vatten under kaklet på en annan del av badrummet... Önska mig lycka till!
 
BirgitS
Lycka till och kom tillbaks och berätta vad hantverkaren säger, gärna med lite foton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.