Hej hej

Jag tänkte koppla in torktumlare, Undrar om nån kan vägleda mig att koppla in torktumlare??
Se befogat bild

Tack på förhand
Simon
 
  • Eluttag utanpåliggande med öppen kabelanslutning som behöver kopplas för torktumlare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5
G GELATO skrev:
Hej hej

Jag tänkte koppla in torktumlare, Undrar om nån kan vägleda mig att koppla in torktumlare??
Se befogat bild

Tack på förhand
Simon
Du ska inte koppla in nåt förrän du vet vad som är vad.
En spänningsmätning är det första du ska börja med.:)(y)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Du ska inte koppla in nåt förrän du vet vad som är vad.
En spänningsmätning är det första du ska börja med.:)(y)
(y)
 
Om jag ska gissa så är röd jord, vit fas och svart nolla. Men jag håller med föregående skribent. Verifiera vad som är vad med säkerhet.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Hur gammal är din el i huset?
 
D Daniel 109 skrev:
Om jag ska gissa så är röd jord, vit fas och svart nolla. Men jag håller med föregående skribent. Verifiera vad som är vad med säkerhet.
Tack på det
 
A Andy78 skrev:
Hur gammal är din el i huset?
om jag säger att den är fån 1967 så kan du gissa att röd är jord och att de andra är fas och N. Problemet är att man inte kan veta.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hur gammal är din el i huset?
1970
 
G GELATO skrev:
1970
Om du inte har en jordefelsbrytare så ta dit en elektriker som installerar en och kopplar in tvättmaskinen samtidigt.
 
Tvättmaskinen är inkopplad i en annan utag och funkar som den ska,

Det finns jordefelsbrytare
 
Om tvättmaskinen har samma typ av kopplingsdosa så öppna och kolla om du har samma färger på kablarna där. Glöm inte att skruva ut säkringen först bara.
 
G GELATO skrev:
Tvättmaskinen är inkopplad i en annan utag och funkar som den ska,

Det finns jordefelsbrytare
Menade Torktumlaren.

OK.
Men gör en kontrollmätning innan du kopplar in.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om tvättmaskinen har samma typ av kopplingsdosa så öppna och kolla om du har samma färger på kablarna där. Glöm inte att skruva ut säkringen först bara.
Har redan gjort det , det är inte samma färg på kablarna
 
Jag trodde den var äldre. Elen i vårt förra hus var från -69 trodde jag. Det var de färger som gäller nu.
 
Köp en billig multimeter på Biltema, Jula eller nån annanstans, som husägare är det inte fel att ha en sådan i verktygslådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.