Hej!
Har en fråga angående tillbyggnad av äldre hus.
Huset är på 89kvm, 1,5 plans med sadeltak i vinkel och en del med låglutande tak. Alltså huset är rektangulärt med L format sadeltak, dvs det ger inte så mycket yta på övervåningen.
Takformen gör det lite svårare för oss att se hur vi ska tänka kring en tillbyggnad.
Jag och min sambo har diskuterat en separat huskropp på ca 50kvm, där vi länkar den nya delen med det befintliga och på ett varsamt sätt gör minst ingrepp i det gamla huset. Är detta ett vanligt förekommande sätt att göra tillbyggnader och har ni erfarenheter eller några referenser till liknande?
 
T Tobbe Erland skrev:
Hej!
Har en fråga angående tillbyggnad av äldre hus.
Huset är på 89kvm, 1,5 plans med sadeltak i vinkel och en del med låglutande tak. Alltså huset är rektangulärt med L format sadeltak, dvs det ger inte så mycket yta på övervåningen.
Takformen gör det lite svårare för oss att se hur vi ska tänka kring en tillbyggnad.
Jag och min sambo har diskuterat en separat huskropp på ca 50kvm, där vi länkar den nya delen med det befintliga och på ett varsamt sätt gör minst ingrepp i det gamla huset. Är detta ett vanligt förekommande sätt att göra tillbyggnader och har ni erfarenheter eller några referenser till liknande?
Har du en planlösning på hur det ser ut så släng upp det så kommer du säkert få massa idéer på en ev tillbyggnad.
 
  • Gilla
Tobbe Erland
  • Laddar…
Hej!
Ritade dit lite enkelt hur taket ligger. Det är på norrsidan vi har stor plats för tillbyggnad. Varje länga på övervåningen är ca 4m bred. Högra hörnet är låglutande tak.
Tacksam för förslag:)
 
  • Ritad planlösning av ett hus med markerade taklinjer, rum som kök, badrum och veranda syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Lilla Grindbo: [länk]
Där beskriver @ramafred hur han länkar en tillbyggnad till en gammalt hus.
Tack så mycket BirgitS!
 
P Pappa1986 skrev:
Har du en planlösning på hur det ser ut så släng upp det så kommer du säkert få massa idéer på en ev tillbyggnad.
Tack, slängde upp en liten enkel bild
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det går inte få till en utbyggnad västerut, eller hur mycket plats finns det där?
Skulle vara intressant med en bild på huset utifrån sett.
 
Skulle kunna göra något som på bilden om ni bygger ut åt norr, där taket byggs samman med det låga taket på ett snyggt sätt?
Ett hus med ett utbyggt lågt tak som ansluter till huvudbyggnadens högre tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för idén Skulle det funka med så mycket som 50kvm?
Det finns en hel del yta även mot väst, men där står en gäststuga som vi helst låter står kvar. Men självklart tacksam för förslag även till det.
 
T Tobbe Erland skrev:
Tack för idén Skulle det funka med så mycket som 50kvm?
Det finns en hel del yta även mot väst, men där står en gäststuga som vi helst låter står kvar. Men självklart tacksam för förslag även till det.
Beror på hur brett ditt hus är.
Däremot så tror jag det blir snyggare att göra en utbyggnad väster om huset OM det finns, antingen då att man bygger ihop (förlänger) taket med originaltaket eller om det finns plats så bygger man det nya taket under takutsprånget.

När den byggnaden isf är klar så kan ni länka ihop gäststugan med huset/verandan med ett trallgolv kanske?

Hoppas du är med på hur jag menar :p
Kanske inte funkar i erat fall men en idé iaf :)
 
P Pappa1986 skrev:
Beror på hur brett ditt hus är.
Däremot så tror jag det blir snyggare att göra en utbyggnad väster om huset OM det finns, antingen då att man bygger ihop (förlänger) taket med originaltaket eller om det finns plats så bygger man det nya taket under takutsprånget.

När den byggnaden isf är klar så kan ni länka ihop gäststugan med huset/verandan med ett trallgolv kanske?

Hoppas du är med på hur jag menar :p
Kanske inte funkar i erat fall men en idé iaf :)
Härligt tack för idéerna
Huset är ca 8m brett. Bifogar en annan skiss också från framsidan, det är här vi har väldigt stor yta och tänkte oss en ev länkad tillbyggnad på något sätt.
Fortsätt gärna gnugga idéknölarna, det verkar fungera bra
 
  • Skiss av en husfasad med tak, fönster och dörr, möjlighet för tillbyggnad diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobbe Erland skrev:
Härligt tack för idéerna
Huset är ca 8m brett. Bifogar en annan skiss också från framsidan, det är här vi har väldigt stor yta och tänkte oss en ev länkad tillbyggnad på något sätt.
Fortsätt gärna gnugga idéknölarna, det verkar fungera bra
Ok. Frågan är hur högt det är från takutsprånget på det lilla taket och nederkant på panel?
Annars kan det ju vara lämpligt att fortsätta med sadeltaket ut ca 6 meter, bygg även med det lilla taket så att även det hänger med. Skulle kunna bli jäkligt snyggt?
 
BirgitS
Har du en enkel tomtkarta och gärna foton på hur huset ser ut från de olika hållen?
Om det är så att huset redan har blivit tillbyggt två gånger (1,5-plans vinkel och 1-plans tillbyggnad) kan det vara svårt att få en tillbyggnad integrerad på ett sätt som både är snyggt och fungerar ihop med alla tak så jag förstår att du har funderat på en länkad tillbyggnad. Har en kollega som gjorde det för ung. 20 år sen och de köpte från en hustillverkare ett extraisolerat fritidshus som gick att anpassa till att bli tre sovrum och ett badrum samt ett loft och som sen anslöts via en liten länkbyggnad.

Vad för sorts rum har du tänkt dig i tillbyggnaden?
Om jag förstår dig rätt så vill ni bygga ut mot gatan men man måste gå runt huset för att komma till nuvarande entré.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du en enkel tomtkarta och gärna foton på hur huset ser ut från de olika hållen?
Om det är så att huset redan har blivit tillbyggt två gånger (1,5-plans vinkel och 1-plans tillbyggnad) kan det vara svårt att få en tillbyggnad integrerad på ett sätt som både är snyggt och fungerar ihop med alla tak så jag förstår att du har funderat på en länkad tillbyggnad. Har en kollega som gjorde det för ung. 20 år sen och de köpte från en hustillverkare ett extraisolerat fritidshus som gick att anpassa till att bli tre sovrum och ett badrum samt ett loft och som sen anslöts via en liten länkbyggnad.

Vad för sorts rum har du tänkt dig i tillbyggnaden?
Om jag förstår dig rätt så vill ni bygga ut mot gatan men man måste gå runt huset för att komma till nuvarande entré.
Hej!
Jag lägger upp lite olika bilder i eftermiddag så ser ni bättre helhetsbilden.
Vad spännande med exemplet som din kollega hade gjort. Är det möjligt att kunna se någon bild på det?
Precis som du säger så är utmaningen att anpassa till nuvarande takkonstruktion och det känns dessutom väldigt varsamt mot nuvarande huset med en länkad tillbyggnad.

Vi tänker oss 2-3 sovrum och toalett, alt ett mindre vardagsrum.
Nuvarande entré är på baksidan men vi tänker att länken ev kan fungera som ny entré.

Vi är väldigt tacksamma för alla svar!
 
BirgitS
Deras tomt är så uppvuxen med träd och stora buskar så jag tror det är svårt att ta bilder som man ser ser så mycket av. Ursprungligen är det ett litet hus från 10- eller 20-talet som byggts på i många omgångar under åren så det fanns inte heller bara en stil att förhålla sig till, men det ser rätt enhetligt ut med allt putsat i samma färg och i huvudsak likartade fönster men förstås syns det att det är en gammal och en modern del..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.