Hej,

Vi ska snart flytta in i ett hus och där sitter ett Hilclare HC1011 (se bild) som är mestadels urkopplat. Däremot är huvudenheten inte urkopplad och så fort strömmen går så tjuter en siren utomhus. Vad är smartaste sättet att koppla ur detta utan att sirenen går? Vi vill helst inte ta in någon för detta.

Jag tänker att det vettigaste är att klippa ledningarna till sirenen för att sen kunna koppla ur huvudenheten. Vad säger ni?
 
  • Hilclare HC1011 säkerhetssystemkontrollpanel med instruktioner, tända statuslampor för 'MAINS' och 'MEMORY', och en nyckelvred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att vissa sirener har batteri lokalt och kan således börja tjuta om man klipper kabeln till den. Bara så du är beredd på det.
 
Om den inte är kopplad till något annat, så är det väl bara att riva?
Koppla bort siren. Koppla bort strömförsörjning av centralenhet.
Öppna centralenhet och koppla ur batterier. Kasta allt på återvinningstationen eller sälja delarna på nätet.
 
Tack för snabba svar. Finns de någon risk att klippa kablarna till sirenen? Jag tänker att det väl inte går någon starkström där?
 
alexander___ david__ skrev:
Tack för snabba svar. Finns de någon risk att klippa kablarna till sirenen? Jag tänker att det väl inte går någon starkström där?
Leta efter en märkning på sirenen. Min GISSNING är att det inte är hög spänning, men om man inte vet, så ska man vara försiktig. En vägledning får man också från vilken kabeltyp som använts. Är det typisk " telefonsladd", så ökar möjligheten att det är låg spänning. Öppna larmets kåpa och se efter.
 
Redigerat:
Uppföljning: jag klippte sladdarna till sirenerna och det gick bra, så nu kan vi sätta in det nya larmet. Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.