4-5 cm tar du med storsläggan ;)

Nä det är främst väggar ovan mark som behöver isoleras om man ska leda luft i väggen.
 
Bila upp det är ju bara kul när man får köra stor Hitli. Det var mer det där med att baxa ut 3 kubik betong genom ett källarfönster... :strong::sweat:
 
Transportband (y):)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Eller torrsug.. Lägg allt på hög där nere och sug ut det på 20 min.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man hamnar ändå i samma dilemma som konstruktören var inne på. Om man gör en förändring av den bärande konstruktionen så måste det uppfylla dagens standarder och då räcker inte den gamla höjden på reglarna till utan väggen blir tjockare i allafall.

Dessutom är det i princip helt omöjligt. De är ingjutna 20 mm i betongelementen som bara är 70 mm tjocka och fulla med spik som infästning mellan regel och betong. Risken är överhängande att man spräcker betongelementet om man försöker. Betänk också att det är dygt 100 reglar det handlar om.
Hoppas jag inte tjatar för mycket, men jag förstår ändå inte. Är källarens ytterväggar av 70 mm betong med 50 mm tjocklek där de lodräta reglarna sitter? Låter i så fall väldigt klent.
 
Ja det kallas ew-element, även färila väggar förekommer.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, precis så. Uppenbarligen är det tillräckligt kraftigt eftersom huset står kvar efter 45 år. Men som konstruktören skrev så uppfyller det inte dagens krav.
 
Är väl dax för en liten uppdatering - även om det inte hänt så mycket tyvärr, mest på grund av tidsbrist. Men JAPE har hunnit lasera ett nytt sätt att ventilera väggarna som är vädligt intressant. Det är en perforerad list som inte bygger mer än 12 mm på väggen. Alternativet vi hade innan var att lägga på en stålregel på 50mm för att få plats med ventilationskanalerna.Så detta nya systemet underlättar ju betydligt vid fönster- och dörröppningar och stjäl ju heller inte så mycket yta. Problemet är lite att vi vill ta detta i etapper vilket kan ställa till det lite med ventilationsberäkningarna men jag hoppas det är lösbart.

Illustration av ett hörn i ett byggprojekt med en perforerad EW-list för ventilation vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I helgen som gick tog oss lite tid att skissa på planlösningen lite mer och efter moget övervägande lutar planen nu åt att skippa det nya förrådet i lekrummet. Vi inser att vi på sikt (inom 4 år) måste bygga ett garage också för barnens mopeder och då kan bygga mer förråd där och på så vis frigöra förrådsutrymme inomhus. Så där kom en tidig teaser för min nästa byggtråd :love::love::love:.

Detta gör också att dörren till det tänkta förrådet försvinner i tvättstugan och vi får mer väggyta att spela med vilket känns bra :). Den uppdaterade skissen för tvättstugan ser nu ut så här:
3D-skiss av tvättstuga med kombinerad badrum, bastu, tvättmaskiner och förvaringslösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Badrummet har vi skissat många timmar på där flera av förslagen har inneburit att torkrummet blivit betydligt mindre, men nu känns det som vi hittat rätt även här. Torkrummet blir bara 30 cm grundare vilket inte kommer märkas. Vi river som sagt väggen mellan befintlig toalett och dusch och spegelvänder toaletten.

Med en vinklad vägg till bastun tror tror vi att det kommer öppna upp och göra att utrymmet inte känns så trångt. Det är dessutom väldigt snyggt enligt mitt tycke :). Jag kommer inte överens med sketchup och ikeas badrumsplanerare var alldeles för basic så det fick bli hederlig penna och papper:

Handritad skiss över en tvättstuga med mått, inkluderar bastu, handfat och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack vare ett lite mindre handfat tillsammans med den rivna väggens tjocklek mellan bef. toalett och dusch kan vi få till 50cm bredare groventré, vilket är väldigt välkommen förvaring med en skjutdörrsgarderob. Med en ny källardörr med fönster i kommer det även även entrén få sig ett rejält lyft och bli både ljusare och mer välkomnande.

Har gjort en Marjasin-version av denna planlösning som ni gärna får tycka till om :)

Ritad planlösning av en tvättstuga med angivna mått, innehållande badrum, bastu, torkrum och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det ena ledde till det andra och detta fick frugan att få ett tokryck och börja röja ur bastun. Plötsligt händer det som man säger i Triss-reklamen :crysmile::cool:
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som ett riktigt trevligt projekt även om jag förstår att ni har en hel del tid framför er med detta.
Något som kan vara värt att tänka på med den ändring ni gör nu mot vad ni hade innan är att toan kommer direkt vid det utrymme som finns utanför bastun.
Jag har ju växt upp med bastu och kan väl lugnt säga att det blivit ett antal öl där med vänner och bekanta och det är flera gånger som personer inte känt sig bekväma med att använda toan som finns i badrummet där min bastu är utan som gått till en annan toa i närheten. Kanske inte är något problem för er men ville ändå nämna det när jag såg det i dina ritningar.
Sen saknar jag själv en bättre yta att sitta ner på och relaxa lite mellan bastun och duschen där det inte gör något om jag sitter och droppar svett över hela golvet, men det är ju givetvis helt beroende på hur man använder sin bastu också.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bra synpunkter - tack :):
Vi har funderat lite i den banorna också, framförallt det där med toaletten vid bastusammanhang och denna lösningen är lite kompromissande så klart. Vi är heller inte så "relaxiga" av oss utan bastun är främst tänkt för att tina upp efter kalla och långa cykelträningspass.

Men helt klart värt att fundera ett varv till :D
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.