Vad tror ni om placering? För tjejens godkännande tänkte jag smidigast och snyggaste över ingångsdörren.

Höftade lite temperaturer, hela ytan är 146kvadrat, tror ni det stämmer någorlunda om vi antar att jag sätter värmepumpen på 22°C ?

 
Menade självklart luftvärmepump....måndagar...
 
Mycket hänger på utetemperatur, isolering och hur mycket hjälp man får av befintlig ventilation att dra runt värmen.
Lite optimistiskt jämna temperaturer i mitt tycke men snudd på omöjligt att ge korrekt svar.
Om du når ca 120-130kvm så behövs det en rätt kraftig pjäs , självklart beroende på utetemperatur och isolering.
 
C Comfort Thomas skrev:
Mycket hänger på utetemperatur, isolering och hur mycket hjälp man får av befintlig ventilation att dra runt värmen.
Lite optimistiskt jämna temperaturer i mitt tycke men snudd på omöjligt att ge korrekt svar.
Om du når ca 120-130kvm så behövs det en rätt kraftig pjäs , självklart beroende på utetemperatur och isolering.
Tack för svar! Jag har faktiskt ingen aning själv utan spekulerar, det handlar om cirka 100-110 kvadrat om dom 2 rummen på ovanvåningen är stängda. Framför allt så är det viktigt att värmen sprider sig på nedervåningen i rimlig form.

Jag tänkte köpa in en Panasonic LZ25TKE som ska kunna värma upp till 140 kvadrat. Jag planerar framförallt den värmepumpen för den får plats ovanför ingångdörren, alternativ placering är ovanför ingång till kontor/sovrum men jag tror värmespridningen blir sämre där, framförallt när vi till största delen kommer hålla till i vardagsrummet/kök.

Tar gärna tips!
 
Värma upp till 140kvm säger ju inte direkt så mycket!
Är det vid +7 ute eller vid -10 ute och hur ska huset vara isolerat för att det ska uppfyllas ?

Bättre om du tar hem ett par återförsäljare som på plats kan se alla förutsättningar och ge förslag på modell och placering, kanske finns bra placering för en golvmodell!
Med tanke på att det varit lite halvljumna somrar så kanske ni bör överväga en där nere och en däruppe som komplement samt för att kunna kyla sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.