Lite basic fråga kanske. Jag ska plocka bort duschblandaren (för rengöring, eftersom det brukar komma svärmar med små bruna flagor i vattnet ibland). Men hur får jag loss blandaren?
Gammal duschblandare fastskruvad på kaklad vägg som behöver demonteras för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag försöker dra muttern medurs i bilden (inte tänker jag väl fel där??) men det känns svampigt och den rör sig bara lite, samtidigt som den gängade delen som hör till blandaren verkar röra sig lite. Blandarfästet är från 1982.

Det är lite pinsamt för jag har ju själv skruvat dit blandaren en gång :rolleyes:
 
Skruva muttrarna medsols (högervarv), muttrarna sitter på väggfästet.
Närbild på muttrar på ett väggfäste, indikation för åtstramning i högervarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och att det känns svampigt är bara att bortse från? Är det kanske någon gummipackning som ger den känslan?
 
Krilleman
Ingen gummipackning i denna skarven, det är konisk tätning.

Metall mot metall

(gaslarm med andra ord ;))
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Och så den spännande uppföljningen. Jag har återigen lärt mig att inte pilla på sådant som fungerar.
Avbrutet vitt plast rör och en metallventil på ett marmorbord, indikerar en VVS-reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den svampiga känslan var det inte bara att bortse från... det var röret som vreds av.
 
  • Ledsen
  • Wow
topmount och 4 till
  • Laddar…
Anslutningarna på blandaren lossnade från blandaren istället för att väggfästet lossnade från blandarens anslutningar.

Närbild på en blandaranslutning med en röd cirkel markerad runt lossnad del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den inringade delen skulle ha suttit kvar på blandaren.
 
Jo, det ser jag ju. Men det finns inget att hålla emot med, eller hur?
 
Det kan kanske ha gått å hålla mot med en polygrip.
Ibland kan det även hjälpa att först dra åt anslutningen innan kan försöker lossa den,
Ibland är det bättre att knacka/slå istället för att segdra.
 
Polygrip funkade faktiskt nu när jag provade att få loss ena blandardelen (som innehåller filter och backventil) men den andra får jag lossa med hjälp av skruvstycket i morgon...

Gängan var ganska smutsig på den delen jag fick loss. Undrar om det hade verkat förebyggande att smörja dem vid monteringen?
 
Om du har blandaren kvar så kan du prova att skruva dit den å sedan knacka/slå på u-ring-/skiftnyckeln för att dra åt anslutningen å därefter åt andra hållet för att se om det släpper på rätt ställe.


”Smutsen” på gängan kan mycket väl vara avlagringar från vattnet, det kan ha läckt liiiite i kopplingen efter montaget, å avlagringarna tätade läckan samt gjorde att muttern fastnade.

Man ska inte dra kopplingarna jättehårt utan ganska ”löst”. Klämringskopplingar är ofta handkraft plus 1-2 varv med verktyg, allt enligt tillverkarens anvisning, tex https://www.vatette.se/fileadmin/user_upload/Vatette/docs/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_10_8532103_gruppfil.pdf

https://rorfokus.se/produkt/83142424/?gclid=EAIaIQobChMI6dL3r9v35wIViqgYCh2mCwqVEAsYASABEgKoLPD_BwE

Jämfört med hjulbultar/hjulmuttrar på en bil som dras åt till ca 110-140Nm.
 
Hur ser ut i väggen?
 
Men för 17 gubbar, det där var inte bra..!
 
Hur ska du komma vidare nu??? Smutts i blandaren var ju ett litet problem... Blir svårt att få det tätt där...riva väggen/badrum?
 
Och skarva bakom..:oops:
 
Föstår inte riktigt konstrukttionen, har det skruvats på fel muttrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.