Jag har en gammal, lite gles timmerlada med lutande sidoväggar. Nu funderar jag på att göra om den till en vedeldad bastu.

Tips på hur och av vad jag ska göra innerväggarna?
Måste jag isolera mellan väggarna?

Tänker behålla de gamla dörrarna in till ladan men sätta skjutdörrar i glas innanför, in till omklädningsrummet. Sedan en glasdörr i linje in till bastun. Då ser vi älven från laven.

Tips på firma som gör skräddarsydda skjutdörrar?
 
Jag har en fristående bastukub i en hölada. Det funkar utmärkt! Ljuset silar in genom fönstren, som visserligen inte är stora, men finns på den höjd man sitter.

Fristående mörk bastukub med små fönster högt upp i en mörk hölada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom öppen dörr till en bastukub inne i en hölada med träväggar och en vit bänk utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Stora skjutdörrar in till ombyte/ relax kan väl fixas med standard dörrar till altan eller växthus t.ex. Willab garden o liknande ? Stora bastudörrar har jag inte sett :(.
Obs att alla dörrar mellan bastu och " ute" , måste vara lättöppnade inifrån bastun, av säkerhetsskäl. Kul projekt och lycka till !
 
S Synnöve M skrev:
Jag har en fristående bastukub i en hölada. Det funkar utmärkt! Ljuset silar in genom fönstren, som visserligen inte är stora, men finns på den höjd man sitter.

[bild] [bild]
Bra lösning om ladan är rymligare än min.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stora skjutdörrar in till ombyte/ relax kan väl fixas med standard dörrar till altan eller växthus t.ex. Willab garden o liknande ? Stora bastudörrar har jag inte sett :(.
Obs att alla dörrar mellan bastu och " ute" , måste vara lättöppnade inifrån bastun, av säkerhetsskäl. Kul projekt och lycka till !
Jomen visst...lättöppnat är ett måste. Mellandörren blir nog en vanlig bastudörr i glas. Ytterdörren tål att tänkas på. Vill gärna ha skjutdörrar men de kan inte vara så höga eftersom taket är lågt å ladan liten.
 
V VildaSnickaren skrev:
Jomen visst...lättöppnat är ett måste. Mellandörren blir nog en vanlig bastudörr i glas. Ytterdörren tål att tänkas på. Vill gärna ha skjutdörrar men de kan inte vara så höga eftersom taket är lågt å ladan liten.
Har du kollat skjutbara garderobsdörrar , fast klarglas istället för speglar eller frostat glas.? Om det är inne i ladan, så kanske de inte utsätts för direkt regn o.dyl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.