J
Hej!

Har ett nytt dubbelgarage på drygt 40m2 där jag önskar någon form av värmekälla för att inte få minusgrader. Isolering 145 i taket och 95 i väggarna. Golvet ingen aning. Vad ska man satsa på för värmekälla? Elradiator med elektronisk termostat? Flera billiga frostvakter på typ 500w styck?
Tacksam tips!
 
Jag skulle satsa på en LLVP. Hyfsat lågt inköp, enkelt installation. Ger möjlighet till grundvärme men kan snabbt öka värmen på kort tid och via telefon med rätt utrustning. Ger bra med luftcirkulation.

Så lite dyrare inköp men ger fler fördelar
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
B Beppo skrev:
Jag skulle satsa på en LLVP. Hyfsat lågt inköp, enkelt installation. Ger möjlighet till grundvärme men kan snabbt öka värmen på kort tid och via telefon med rätt utrustning. Ger bra med luftcirkulation.

Så lite dyrare inköp men ger fler fördelar
Gäller bara att kolla upp vilken lägsta temp de går att ställa in på! Ofta 16 men även ner till 5 finns
 
Jag har elradiatorer med elektroniska termostat i både garaget och förrådet/snickarboden. Jag väljer läget "frostvakt" som standard, men ökar temperaturen när jag vill pyssla med något. Det fungerar bra, men temperaturökningen kan ta rätt lång tid.
 
Ska det bara användas som bilförvaring skulle jag inte värma alls. Rutorna hålls isfria ändå och kan man ha motor- och kupévärmare som man kan fjärrstyra eller på timer. Ska det användas för rep- eller hobbyjobb så skulle jag satsa på en luftvärmepump. Det blir billigare i längden än direktverkande el och det går snabbt att få upp tempen om du ska jobba i garaget. Men svaret på din fråga är att det spelar ingen roll vilka radiatorer du väljer ur driftkostnadssynpunkt. Du ska ha radiatorer med tillräcklig effekt för att hålla den temp du vill ha och de ska ha en termostat som går så lågt som du vill.
 
J
Tack för alla svar! Är egentligen sugen på att strunta i uppvärmning. Har dock ett avlopp mitt i garaget och min känsla var att det inte är bra om det fryser där. Men spelar det någon roll eller kan man göra något annat typ vinterkonservering?

Mvh
 
Tomture61
Vad förvarar du i garaget , bil - verktyg - färg ?
Utan uppvärmning blir det fuktigt och metall rostar . Går vell att hälla T-sprit i avloppet så fryser det ej.
 
J Jacob H skrev:
Tack för alla svar! Är egentligen sugen på att strunta i uppvärmning. Har dock ett avlopp mitt i garaget och min känsla var att det inte är bra om det fryser där. Men spelar det någon roll eller kan man göra något annat typ vinterkonservering?

Mvh
Du kan kanske lägga en bit frigolit över avloppet, eller hälla i en skvätt glykol (monoetylenglykol som heter Long Life), medan du funderar lite till över uppvärmningen?
 
Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad förvarar du i garaget , bil - verktyg - färg ?
Utan uppvärmning blir det fuktigt och metall rostar . Går vell att hälla T-sprit i avloppet så fryser det ej.
Jag hade ett sådant ouppvärmt i 10 år i mitt förra hus. Inga som helst problem med rost. Men det kan bero på var man bor, mitt var i Norrbotten så det var stabilt på minusgrader större delen av vintern. Jag tror det hade blivit mer problem med fukt om jag hade haft plusgrader i garaget och dagligen kört in bil med snö och is i hjulhus m.m.
 
Tomture61
Tänkte mer att kanske verktyg rostar tex
 
J
Låter ju som att avloppet är ett mindre problem då! Gott! Kommer förvara en del verktyg, lite färg men är inte hela världen om den pajar. Sen kommer jag ha en bil i garaget när den inte används. Bor i Västergötland så blir ju en del blandning mellan plus och minus..
 
  • Gilla
supernasse och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.