A
Q qvrk skrev:
Om inget annat skriftligt pris redovisats på förhand till kunden, är priset per automatik netto+20% eller kundens inköpspris, vilket som än är lägre.
Förstår tanken men redan här fallerar idéen.

- Vad är nettopris?
- Ska en hantverkare bli straffad för att denna är sämre än andra på att förhandla sitt inköpspris?

Hantverkaren i ett mindre företag (eller enskild firma) är oftast duktiga på sitt hantverk, materialet är ett ”ont” måste som behövs för att utföra arbetet. Dessa personer ska sen förhandla med säljare som har stenkoll på kostnader och rabatter, fördelar och så vidare. Det krävs en riktigt slipad inköpare för att lämna ett förhandlingsmöte med en gråtande säljare, det är oftast inte så..

Sen är det så att vissa försöker hitta få återförsäljare som har så mycket av prylarna de behöver, om återförsäljaren är liten på vissa produkter är ju deras inköpspris högre där.


Så det borde snarare bli krav på att priser ska redovisas i förväg, även om det är löpande räkning borde materialprislista och timkostnader godkännas i förväg. Konsumenten kan då Göra en jämförelse och basera sitt beslut på fakta.
 
mathiash77 skrev:
- Ska en hantverkare bli straffad för att denna är sämre än andra på att förhandla sitt inköpspris?
Ja så är det väl alltid? Den som är en dålig förhandlare och betalar mer än andra straffas väl alltid genom att få betala mer än andra?
 
Q qvrk skrev:
Jag föreslår en väldigt enkel start på en lösning i alla fall, som borde göra allt mycket enklare för samtliga involverade: Om inget annat skriftligt pris redovisats på förhand till kunden, är priset per automatik netto+20%
Nu är ju tyvärr branschen så rutten att det förkommer något som kallas "förhöjt brev" mellan grossiter,leverantörer och hantverkare. Dvs priset som hantverkaren redovisar till kund från leverantören är inte det priset hantverkaren betalar på en vara. Sen lägger hantverkaren sitt påslag på det förhöjda brevet (priset).
 
mathiash77 skrev:
Förstår tanken men redan här fallerar idéen.

- Vad är nettopris?
- Ska en hantverkare bli straffad för att denna är sämre än andra på att förhandla sitt inköpspris?
Nettopris är det pris hantverkaren betalar. Och ja, en hantverkare ska bli straffad för att denna är sämre på att förhandla, det är ju så en marknad fungerar?

mathiash77 skrev:
Så det borde snarare bli krav på att priser ska redovisas i förväg, även om det är löpande räkning borde materialprislista och timkostnader godkännas i förväg. Konsumenten kan då Göra en jämförelse och basera sitt beslut på fakta.
Detta hade ju också funkat, men det gör det ju inte. Därav mitt enkla förslag som ju sätter lite eld i baken. Om nu hantverkaren inte kan eller vill hantera detta får de väl para ihop sig med någon som vill och kan? Att det är tråkigt/jobbigt/svårt att göra något kan ju inte vara en bra ursäkt för att skita i det? Uppenbart känner sig konsumenter vilsna och ofta lurade i detta, alltså måste något göras.

Jag förstår faktiskt inte oviljan bland hantverkare att hantera detta. Information och transparens har ett värde i sig. Jag väljer 99 av 100 gånger den dyrare firman som har bra underlag och tydlig information framför den billiga som skriver "vi ordnar det sen, 20 000".
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu är ju tyvärr branschen så rutten att det förkommer något som kallas "förhöjt brev" mellan grossiter,leverantörer och hantverkare. Dvs priset som hantverkaren redovisar till kund från leverantören är inte det priset hantverkaren betalar på en vara. Sen lägger hantverkaren sitt påslag på det förhöjda brevet (priset).
Jag vet detta, varför jag skrev just nettopris. Netto är efter alla rabatter och annat påhitt som döljer det verkliga priset. Om en hantverkare då väljer att redovisa något annat än det som faktiskt åkt ur deras ficka för just den prylen, ligger de ju mer pyrt till.,
 
Jo tanken är jättegod. Men så länge hanverkare,grossister,levernatörer håller varandra om ryggen så kan de trolla bort det riktiga nettopriset.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Ja så är det väl alltid? Den som är en dålig förhandlare och betalar mer än andra straffas väl alltid genom att få betala mer än andra?

För TS produkt har ju personer skrivit att olika återförsäljare har kraftigt varierande priser.

Det är aldrig skäligt att ett företag ska gå back för att man är dålig på att förhandla eller behöver göra akutinköp. Dvs att tvinga låsfirman (eller någon annan firma) att sälja med förlust. På samma sätt betyder inte Nettopris att det är ett bra pris, det är bara ett pris.

Låsfirman kan köpa produkten på valfritt ställe för 3200kr, har inga garantier och det finns inte på lager idag. Det hela resulterar i högre timdebitering istället då personen behöver ta hänsyn till risken för merarbete..

Det är inte säkert det blir billigare för konsumenten.


Om en hantverkare behöver lägga 30% av sin tid för att förhandla de bästa priserna eller 5% för att få acceptabla, ska ju de 25% av tiden betala sig på något sätt...


Nej, jag vill bara veta priset i förväg så att man som konsument kan välja.
 
Köpte för ca ett år sedan flera lås (med uppkoppling via WiFi) och betalade 2000 kr ink moms. Köptes från en säkerhetsgross (där en bekant arbetar). Så jag är inte säker på att Bauhaus gör en jättedålig affär att sälja drygt 3 000 kr...
 
Kan inte låta bli att kommentera alla prisjägare.
Vad blir nästa steg?
Oskälig timpenning?
Hålla hantverkaren med verktyg så kan han sänka timdebiteringen.
Be hantverkaren köpa billigare firmabil.
Skulle vara intressant att höra vad alla "ekonomiexperter" debiterar per timme.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 5 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
runt 1100:-/h
Vad får man för den summan?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
1h av min tid.
1h av......?
 
A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad menar du?
Är det din kropp, din hjärna, dina verktyg eller vilka tjänster är det som du erbjuder är nog frågan :rolleyes:..
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.