Hej,

Vi har köpt ett timmerhus med suterräng och fasaden är i Eternit. Villan är ca 200 kvm och uppvärmningen är bergvärme med FTX-ventilation.

"Mellanvåning" är färdig, där vi isolerade genom att riva bort korkisoleringen till timmerstockarna. Satte en öppen "diffusionsspärr" som stoppar vind men inte fukt. Sen 45mm glasull plyfa+gips.

Alltså i genomskärning så består väggen av följande.
Erternit(målad)-> gammal träfasad med lockläkt-> timmer Ca 8cm-> diffusionsspärr-> 45 glasull-> plyfa+gips.

Nu till min fråga.
Förra ägarna har gjort följande på övervåningen.
Kork-> plast (diffusionstät) -> 90mm glasull -> gips.

Kan jag få problem med denna konstruktion?

Mvh
Chrlen
 
C Chrlen skrev:
Kork-> plast (diffusionstät) -> 90mm glasull -> gips.
Är korken innerst och gipsen ytterst? Inget timmer?
 
Nej, ursäkta var lite dåligt förklarat.

Eternit, fasad, timmer, kork, plast, glasull, gips.
 
Plasten ska sitta på den varma sidan. Eller åtminstone max 1/3 in sett till de olika materialens isolervärde. Så den konstruktionen ni har är varken bra eller godkänd...
 
Tänkte nästan det..

jag har rivit en vägg på övervåningen nu, denna var dock bara kork "isolerad". ska bifoga bild, men man ser att det har vart fukt precis vid taket. I taket har man använt plast, skulle man har odiffusionstät duk i taket med kanske?

känns som det resulterar i massa mögel på vinden?
 
  • Riven vägg på övervåningen med synlig korkisolering och fuktspår vid taket nära ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasten i sig är inget fel, men sitter den på fel sida om isoleringen så kan det bildas kondens.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.