Hej,

Tänkte isolera ett rum invändigt. Det är timmervägg, bara asfaltsboard vindpapp panel ute. Undrar om jag kan gena lite. Idag sitter det spånskiva direkt på timmret inne och jag funderar på om jag kan låta den sitta kvar för att sätta 75mm reglar direkt på den och en ny spånskiva, eller om det är vettigare att ta bort spånskivan och lägga isoleringen direkt mot timmret?

Sparar tid på att låta spånskivan sitta kvar och får en cm extra isolering, men det är säkert några luftfickor mellan timmer och spånskiva idag som jag skulle bli av med om jag lägger isoleringen direkt mot timmret. Ev att jag kan återvinna de befintliga spånskivorna och bara flytta ut dom då. Vad tror ni? Se bild.

Blir träfiberullskivor diffusionsöppen

Inre hörn av ett rum med synlig timmervägg och spånskiva bredvid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade nog tagit bort skivorna, det kan dölja sig hål/gamla urtag och allt möjligt som läker värme, det gör det då i vårt hus..

Eller så hittar du en massa coola gamla tidningar :D
http://365slojd.se/projects/tapetsera-med-tidningspapper
Vilka skivor köper du ?
Jag är precis i samma läge och har kollat på Hunton.
 
Jag förstår, men det är en relativt nyrenoverad vägg, gjort på 90-talet, de har tätat extra runt fönster m.m. så jag utgår från att de tätat på andra ställen också. Men visst blir det ett mer grundligt arbete om skivorna tas bort..

Jag tänkte också köpa Hunton.
 
Har samma funderingar. Tror jag kommer låta skivorna sitta kvar, sätta ångbroms på skivan för att sen regla upp 45 mm för att kunna göra dold eldragning. Har du tänkt ångbroms eller kör du utan?
 
"Har du tänkt ångbroms eller kör du utan?"
Den eviga frågan för oss med timmerhus eller i renoveringstagen :D
Jag tänker att Huntonskivorna efterliknar timmerväggen i någon mån (kan ta upp/släppa ifrån sig fukt). Min tanke just nu är att sätta upp en vindpapp/vindduk på insidan timmerväggen för att slippa drag. Därefter regla 45 för Huntonskivorna. Sedan OSB och enkelgips 6mm.
Vet dock ej hur TS har tänkt :D
 
Det är väl en icke-fråga om någon form av diffusionstätning behövs?
Det man brukar träta om är ifall det ska vara tät plast eller något som andas lagom mycket.
 
Jag har vindpapp på utsidan timret (och asfaltsboard) och utgår från att de tar upp det mesta av tjyvdraget. :) Ska se till att få det tätt runt fönsterkarmen i detta skede.

Jag tänkte 70mm isolering träull på spånskivan, sen ångbroms, sen OSB och gips utanpå det. Det blir lite pill med eldragningen som kommer göra hål i ångbromsen, men de uttagen sitter lågt nere vid golvet där ångtrycket är minimalt ändå.. Visst, jag har funderat på 45mm x 2 också men får bort ett moment om jag bara kör 70mm (har dessutom god tillgång till just 70x35 regelvirke...)
 
Jag gillar denna byggteknik, tänker tillämpa den på mitt timmerhus så långt det går. Vägg behandlas efter 1:18 in i videon. Byt ut träregelstommen mot timmer.. :) Där är det diffutionsöppna material. Annat gäller golv däremot, 3:40 in i filmen.
 
  • Gilla
helun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.