Äh hjälp grabben!

26 m2 x 0,15m = 3,9 m3

3,9 m3 = 3900 L

Du behöver alltså 3900 L betong
 
D Derbyboy skrev:
Äh hjälp grabben!

26 m2 x 0,15m = 3,9 m3

3,9 m3 = 3900 L

Du behöver alltså 3900 L betong

Tusen tack
 
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Äh hjälp grabben!
Det är väl ingen hjälp att ge en exakt beräkning, för då har ju inte "grabben" lärt sig något alls och kommer att misslyckas på alla likartade uppgifter framöver. Det är ju bättre att berätta hur man ska tänka så att "grabben" kan lösa sådana uppgifter själv.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Äh skitsnack och drygt!

Han bad om en uträkning, inte en lektion om hur uträkningen ska göras.

Jag har ställt massor av frågor i stil med:

Kommer den här balken att fungera vid snällast. Hade Justus eller någon annan svarat med en formel hade jag inte känt att jag fått svar på frågan (vilket är syftet med forumet).

Skillnad på svårighetsgraden av beräkningarna är stora men du har ingen aning om de enskilda personliga förutsättningarna i detta fall, därför fungerar jämförelsen.
 
  • Gilla
Diyar
  • Laddar…
Fast i det här fallet är det ju uppenbart att det är en skoluppgift. Då hjälper man inte genom att ge det slutliga svaret.

Frågar en villaägare om dimension på en bärlina till altanen så är det inte samma sak...
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Haha, jag kopplade inte det....

Driftig grabb måste jag säga...
 
  • Haha
1
  • Laddar…
BirgitS
D Derbyboy skrev:
Äh hjälp grabben!

26 m2 x 0,15m = 3,9 m3

3,9 m3 = 3900 L

Du behöver alltså 3900 L betong
Fast eftersom svaret skulle vara i kubikmeter så återstår det ändå lite för @Diyar att göra.
 
Att ge svaret är ju en ren björntjänst. Att tala om hur det skall göras är en tjänst.

Men Diyar, jag kan inte annat än undra hur gammal du är, det här är ju vad, låg- eller mellanstadiematte? Varför gå in på ett byggforum på nätet? Fråga din lärare istället, det är det de är till för.

Sen undrar jag också - med tanke på citatet nedanför - över din attityd till andra människor. I mina ögon är Anna H betydligt mer hjälpsam än Derbyboy, eller snarare mindre felhjälpsam. Med respekt för sina medmänniskor kommer man långt.
Däremot har du rätt om att folk är hjälpsamma här. Det är de genom att hjälpa varandra med allsköns frågor om bygge och en massa annat runtom det. De är inte här för att göra läxorna för lata och tykna skolelever.

Diyar Diyar skrev:
Tyst du . Om du inte kan hjälpa till/ o inte kan svaret . Så tyst . Folk är hjälpsamma här .
edit: Såg nu Derboys inlägg #14. Så inte felhjälpsam då, bara ouppmärksam. ;) Peace!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
"Grabbens" enda inlägg på det här forumet är skoluppgifter som denne uppenbarligen inte ids lösa själv. Jag förstår att inte alla lärare är så pedagogiska som man kunde önska, men om det är något specifikt koncept man har svårt att greppa är det bättre att be om en förklaring än en uträkning.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Diyar Diyar skrev:
Jag dricker min te o göra mina uppgifter . Jag har inte tid att läsa din bok som du har skrivit .
Nä men ge fan i att surfa då och läs i din mattebok och LÄR dig något istället.
 
Diyar: nu får du ge dig!

Läser du och begrundar det som skrivits ovan så borde det vara fullständigt klart för dig att alla har handlat med välvilja. Därav har du ingen rätt svara syrligt på det vis som du gjort.

Kämpa på med matten istället.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Nä men ge fan i att surfa då och läs i din mattebok och LÄR dig något istället.
va trevlig du är. Ha en bra dag
 
Tänkte jag skulle lägga mig på samma nivå som du valt. (y)
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Blev nyfiken, så jag gick in och kollade dina tidigare inlägg i andra trådar Diyar. Blev rädd.

Jag insåg snabbt att du går någon form av byggutbildning. Om vi bortser från att du då MINST borde vara på gymnasienivå och vid det här laget borde behärska såpass grundläggande mattekunskaper som uträkning av area, volym och procent, så slår mig följande kommentar du lämnade i en av de andra trådarna som ytterst skrämmande:

"spela ingen roll om jag kommer lära mig eller ej"

Jag skulle vilja påstå att om du faktiskt går en byggutbildning och tänker dig ett jobb inom bygg så spelar det en JÄKLA roll om du lär dig eller ej. Och nu struntar jag högaktningsfullt i om du lyckas få jobb eller ej, jag vill helt enkelt aldrig någonsin ha en hantverkare med din inställning och attityd och uppenbara brister i utbildning någonstans i närheten av en vägg, ett badrum, en trappa eller ens ett staket som jag någonsin ska använda eller betala för.

Så ta ett sista råd från det här forumet: Sluta surfa, läs i dina skolböcker, fråga lärarna och LÄR dig det du frågar om här. För om du inte fattat det än så är det inte betygen du får i skolan som är viktiga, det är det du LÄR dig som gör att du kan FÅ de betygen.

Om du inte fått huvudvärk och slutat läsa den här boken för länge sen så får du här ytterligare ett gratisråd: När - om - du kommer ut till en kund, eller på ett bygge; släpp attityden, den kommer inte ta dig någonstans bra.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.