Hej
Fick vid inflyttningsbesiktning råd om att badrummet pga dess ålder är väldigt fuktkänsligt och att man endera vid dusch o bad bör lämna toalettdörren öppen ett antal timmar efter, eller sätta in en badrumsfläkt.

Sitter en ventil i taket som fortsätter upp i en separat "skorsten" på taket.

Funkar ju egentligen som det är med att öppna dörren, tror jag i alla fall. I huset i övrigt så finns ju inte så många andra ventiler som släpper ut luft och fukt ur huset. Märker ju särskilt nu att det bildas dagg på fönstrens insida på morgonen, vilket hänger kvar större delen av dagen.

I köket har vi en manuell köksfläkt. I källaren är det en oljepanna som är ur bruk, samt två kaminer som sällan används. Så vet inte huruvida cirkulationen är bra eller dålig i huset. Man vill ju gärna undvika fuktskador eller hälsoproblem över tid.

Finns ett antal friskluftsventiler i källaren som kan regleras med luckor.

Vi har ju även en tvättstuga med inkopplad dusch (ur bruk) och bastu som lär generera en del fukt. Har ju funnits nån ventil till "huvud-skorstenen" från tvättstugan men som man tydligen satt igen med nån tegelsten och mineralull.

Är det lämpligt att sätta in fläkt i tvättstugan (ventil mot vägg) och badrummet (ventil i tak) för att hantera fukten i huset och förbättra cirkulationen?

Har för mig att cirkulationen i sådana här hus beror av att skorstenen används regelbundet, såsom när oljepannan går eller vedkaminerna körs dagligen. När det saknas regelbundenhet så lär väl ventilation och dylikt påverkas antar jag?

Tacksam för råd.
 
  • Ventil i taket kopplad till skorsten för husets ventilation och fuktavledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en ventilationsöppning blockerad av en tegelsten och mineralull som illustrerar en fråga om ventilation och fuktproblem i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, sätt en fläkt med grundflöde istället för ventilen i första bilden, den andra bilden visar väl en sotlucka?
 
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ja, sätt en fläkt med grundflöde istället för ventilen i första bilden, den andra bilden visar väl en sotlucka?
Osäkert vad som skulle ha sotats dock, har inte varit nån kamin här tidigare. Den här är liksom förlagd 5 cm ovanför golvet. ...

Grundflöde?
 
B bradgard skrev:
Osäkert vad som skulle ha sotats dock, har inte varit nån kamin här tidigare. Den här är liksom förlagd 5 cm ovanför golvet. ...

Grundflöde?
Det är mycket riktigt en sotluckeöppning på den nedre bilden och det är tom inte troligt att det stått nån kamin framför den utan den har kanske betjänat en eldstad på motsatt sida av muren . Öppnas friskluftsluckorna i källaren ökar luftströmningen uppåt i huset och har du då fukt i källaren följer den åxå med och när den träffar nåt som är kallare (tex fönster) så avsätts den som kondens. Se till att fukten i tvätt/bad aldrig har chans att komma ut nån annan stans än genom frånluftsventilen (mao fläkt som går kontinuerligt) och släpp inte in onödigt med uteluft i övriga källaren.
 
B bradgard skrev:
Osäkert vad som skulle ha sotats dock, har inte varit nån kamin här tidigare. Den här är liksom förlagd 5 cm ovanför golvet. ...

Grundflöde?
Sotlucka sitter i en rökgång, ovanför den, kanske på andra sidan skorstensstocken har det funnits någon eldstad kanske? Grundflöde, det är alltså att fläkten går hela tiden på lite lägre varv, sen så känner den av ökad fuktighet och varvtalet ökas tills luftfuktigheten blir lägre och då går den på lägre varv igen.
 
Blir lite osäker på alla öppningar här å var, ärligt talat.

På bottenplan finns inga ingående luftintag, bortsett från ett litet som går till skafferiet...

Sen är det ju köksfläkt och den där separata "evakueringsskorstenen" som den kallas på ritningarna från badrum/WC.

I källaren är det däremot massa friskluftsventiler. De har stått öppna sedan vi köpte huset men fick inrådan att stänga alla under vintern vilket nu är gjort

Gjorde en snabb skiss på källaren kring murstocken.

Bastun byggdes in genom att man delade på tidigare tvättstugan med nån nymurad vägg ca 1990, och då tror jag att man skar sig in i murstocken från två sidor för att få dit rökrör från kamin och sotlucka.

Sen sitter den där sotluckan (?) i golvhöjd brevid kaminen som man stuckit in en tegelsten och en massa isolering (mineralull), samt en ventil som sitter nästan uppe i takhöjd som kan öppnas å stängas, och en ventil mellan bastu och tvättstuga och ventil ut till omgivningen (också reglerbar).

Finns en till kamin i angränsande rum, men vet inte om den går ihop med någon av ventilerna eller sotluckan i golvet.

Oljepannans rökrör går genom nån förlängning man murat in i murstocken, typ 1,5 meter över golvet, men man har inte eldat i den på säkert 10 år.
 
  • Färgkodad skiss av källare med ventilationssystem, kamin, sotlucka och bastu nära murstock, markerad osäkerhet kring anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kurtivan skrev:
Sotlucka sitter i en rökgång, ovanför den, kanske på andra sidan skorstensstocken har det funnits någon eldstad kanske? Grundflöde, det är alltså att fläkten går hela tiden på lite lägre varv, sen så känner den av ökad fuktighet och varvtalet ökas tills luftfuktigheten blir lägre och då går den på lägre varv igen.
Fanns ju några fläktar att välja mellan på Byggmax bl.a.
Nån enklare variant som låter lite mer och drar lite mer energi som styrs av fuktighet eller enbart via brytare (kunde visst kopplas in till brytaren för lampan t.ex.) eller en lite dyrare (PAX?) som styrs av brytare. De dyrare låg på mellan 5-800 kr exkl elektriker.

Men då missteänker jag att de brytarstyrda inte går på lågvarv emellanåt.
 
En Pax kostar mellan 1000 - 1500, men är å andra sidan enligt min erfarenhet väldigt bra, den vi har närmar sig 10 år och har gått hela tiden.
 
K Kurtivan skrev:
En Pax kostar mellan 1000 - 1500, men är å andra sidan enligt min erfarenhet väldigt bra, den vi har närmar sig 10 år och har gått hela tiden.
Har du kört med en brytar- eller fuktstyrd variant?
 

Bästa svaret

B bradgard skrev:
Har du kört med en brytar- eller fuktstyrd variant?
Min heter PAX 260, föregås av en allpolig bytare som var ett tillbehör, den är på hela tiden med ett grundflöde som när den känner av ökad fukt, då ökar den varvtalet och flödet naturligtvis.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Min heter PAX 260, föregås av en allpolig bytare som var ett tillbehör, den är på hela tiden med ett grundflöde som när den känner av ökad fukt, då ökar den varvtalet och flödet naturligtvis.
Känner att jag är lite dålig på att svara, men fläkthistorian har blivit lite utdragen pga ventilationens utformning, men jag har diskussionen i åtanke. T.v. Vädrar vi med dörr å fönster.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.