Hej !
Jag håller på att renovera ett hus. Är ensam kvinna så det är mycket jag måste anlita hantverkare till att göra. Skulle vilja gör amycket själv, men har inte tid eller fysisk styrka till att göra det.

Anlitade en hantverkare som jag anser tagit alldeles mycket betalt. Han utnyttjade min "okunskap" och genom otydlighet och pådrivande (stressade mig) att godkänna offerterna. De har utfört delar av sina uppdrag slarvigt och vissa har de helt struntat i.

Jag vill nu kräva tillbaka pengar och för ofullständigt utförda arbetsuppgifter samt överdrivet mycket debiterade timmar.

Hur ska jag göra för att lyckas med det ?

M v h
Miriam
 
T
Har du redan betalat fakturorna?
 
Ja tyvärr. Han stressade mig att göra det då han " måste betala sina hantverkare och materialet".
 
T
M Mirrepirre skrev:
Ja tyvärr. Han stressade mig att göra det då han " måste betala sina hantverkare och materialet".
Då är det värre...
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Börja med att framföra dina krav.
Om de inte möten kraven, reklamera tjänsten.
 
Det går ju ta in en Besiktningsman som går igenom offerterna och vad dom gjort och om dom gjort allting rätt, då får du ett besiktningsprotokoll som du har mot hantverkaren som han faktiskt måste åtgärda alt betala tillbaka det han inte gjort. Dock inte gratis att anlita...
 
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Det går ju ta in en Besiktningsman som går igenom offerterna och vad dom gjort och om dom gjort allting rätt, då får du ett besiktningsprotokoll som du har mot hantverkaren som han faktiskt måste åtgärda alt betala tillbaka det han inte gjort. Dock inte gratis att anlita...
Bisiktningsman från var ? Måste han verkligen betala tillbaka... finns det någon sorts lag på det eller är det bara praxis ? Tack snälle för svar.
 
platon1980 platon1980 skrev:
Börja med att framföra dina krav.
Om de inte möten kraven, reklamera tjänsten.
Hur menar du reklamera tjänsten ? Till vem ?
M v h
Miriam
 
Välkommen till Byggahus!

Fasen vilken trist upplevelse...
Har inte så mycket råd att komma med utan vill bara förtydliga en sak som Nyblivenhusägare123 nämner kort men som inte nog kan upprepas: Även om du anser att hantverkaren är en klåpare och du helst av allt aldrig vill se vederbörande igen så har hantverkare RÄTT att åtgärda de fel en besiktningsman eventuellt kan hitta. Du FÅR INTE bara anlita en annan hantverkare för att utföra de åtgärderna! Eller ja, om du betalar den första hantverkaren det denne vill ha får du göra vad du vill såklart. Men betala den förste hantverkaren är ju det sista du vill tolkar jag det som...
 
Hantverkaren är både en klåpare och har dålig ekonomi, så tyvärr blir det nog bara en utgift mer att anlita en besiktningsman. Hantverkaren kommer knappast att betala tillbaks något, för det finns inga pengar att betala med och därmed bäst att du istället tar dit någon annan. En som inte vill ha betalt i förskott och inte kan komma på några dagar.
Dessa "snabba" hantverkare är oftast de som ställer till de största problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.