Vi är i färd med husbyggesplanering. En sak vi vill ha (för barnen mest ) är pool.

dock är tomten lite. Och således tänker jag mig en mindre variant. Ca 4x3m.

har tittat lite på waterair på nätet. Inte i verkligheten. Någon med erfarenhet av dessa?
Andra tips på småpooler?
 
Tack för bra tips.
Vet du hur dom ligger i pris kontra andra tillverkare?
 
Känner inte till Waterair, jämförde bara mot de större andra leverantörerna av thermopool, dvs isolerblock som man armerar och gjuter, poolkungen, folkpool osv. Prismässigt är de ganska lika men tyckte att Tjällden hade den bästa lösningen för självbyggare, kommer som komplett byggsats med isolering, armering mm för både platta och väggar. Jag byggde en 3.5x7 med hel gaveltrappa med ett totalpris på ca 170ksek (ex markarbeten) när premiärdoppet togs. Då är det komplett med pump, värmare, saltklorinator, lampor, täckning, allt med välkända grejer med bra garantier, ex Gullberg Jansson värmare, zodiak klorinator mm, ja allt som behövs för en komplett pool men utan att ha valt budgetprylar.
Den råa poolstommen, dvs bottenplatta, väggar och liner för 3.5x7x1.5 kostade ca 65ksek så det är kanske där det blir mest rättvist att jämföra mot andra fabrikat. Tillvalen är upp till var och en, går att hitta billiga pumpar, filter mm på diverse skumma poolbutiker men jag valde välkända fabrikat med bra garantier för att slippa en massa strul.
 
Låter ju väldigt rimligt. Ska man satsa så vill jag ha bra grejer som håller.
Vi har dock tänkt oss mindre pga liten tomt. 2,5x4m typ.
Så då borde man ju klara sig runt 150K kanske.
 
Blir väggarna under eller över jord på 4 metersdelen
 
  • Gilla
Freppuno
  • Laddar…
Sluttning. Men över jord skulle jag säga.
 
Såg på ett ställe en som hade satt upp en 5X3 meters med isoblock, i friska luften fyllt upp och efter 1 vecka så lutade långväggarna utåt och stora sprickor fanns, kan inte svara på det var för lite armering mellan skiften. Så ett stöd på mitten/utsida är nog ingen dum ide, han har det nu
 
Hehe.. låter ju sådär
 
Ställ dit en glasfiberpool istället, är den av bra kvalitet så behöver den inte vara helt nedgrävd. I den storleken går de att få billigt, dvs under 50-60 kkr.
 
Ja det är ett alternativ. men inte så lätt att hitta ändå. Hur funkar det med glasfiber endast delvis nedgrävd. Alt helt ovan mark?
 
Vad gäller fristående thermopool så läs gärna på Tjälldens hemsida så ser man att deras funkar fint fristående också. Jag har min nergrävd och har byggt med 1m block förutom på mitten av långsidan där det står 2 x 0.5m block för en starkare konstruktion. En bekant har byggt sin Tjällden. helt fristående på alla 4 sidor (3,5x6) och har då byggt helt och hållet med 0.5m block och en extra stålbalk som förstärkning mitt på långsidan.
 
  • Gilla
Freppuno
  • Laddar…
Det är beroende på hur stabilt byggd den är, min i glasfiber är bara nedgrävd till hälften. Den flexar ca 3 cm mitt på vardera långsidan beroende på om den är fylld eller inte (jag tömmer helt på vintern). Är väl som ett bättre båtskrov ungefär. Du ska ju ändå ha ett däck runt antar jag så tror inte den kommer promenera iväg=)

Jag har en sådan här https://spaobad.com/pool/garden/ men när jag köpte den så kostade den 40 papp inte 90 som nu, de har höjt priserna lite på 10 år. =)

Men generellt så vad jag har sett på blocket så har glasfiberkopparna på i 8x4 m gått ner i pris. För 10 år sedan kostade de 2-300 kkr. Måste vara direktförsäljning från Polen/Tjeckien som sänker priserna.

Här är en 6X3 m för under 40 kkr, men den skulle jag åka och klämma på och ta referens innan man köpte ))https://www.blocket.se/angelholm/HOSTKAMPANJ_Glasfiberpool_6_00x3_00x1_50_76851580.htm?ca=23_3&w=1
 
Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
Det är beroende på hur stabilt byggd den är, min i glasfiber är bara nedgrävd till hälften. Den flexar ca 3 cm mitt på vardera långsidan beroende på om den är fylld eller inte (jag tömmer helt på vintern). Är väl som ett bättre båtskrov ungefär. Du ska ju ändå ha ett däck runt antar jag så tror inte den kommer promenera iväg=)

Jag har en sådan här [länk] men när jag köpte den så kostade den 40 papp inte 90 som nu, de har höjt priserna lite på 10 år. =)

Men generellt så vad jag har sett på blocket så har glasfiberkopparna på i 8x4 m gått ner i pris. För 10 år sedan kostade de 2-300 kkr. Måste vara direktförsäljning från Polen/Tjeckien som sänker priserna.

Här är en 6X3 m för under 40 kkr, men den skulle jag åka och klämma på och ta referens innan man köpte ))[länk]

Tack!

hur känns den efter 10år. Glasfiber är ju smidigt så att det är ett färdigt kar. Men hur åldras den?
 
Den del som är under vatten har blivit lite blekt av kloret, men annars ser den ut som för 10 år sedan. Kanske ska buffa den med vax någon gång men har inte riktigt orkat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.