Har precis installerat Ip-kameror med rörelsedetektorer. Fick en mängd larm dag 1. En talgoxe flyger fram och tillbaka till takfoten vid en kamera och aktiverar larmet. Frågan är nu om fågeln byggt bo eller bara åker och hämtar isolering? Hittar ingen ingång och har aldrig sett någon aktivitet där tidigare.Tjyv eller snyltgäst. Vad är troligast! Vad göra med dessa i holkar annars välkomna gäster? Tacksam för tips.
 
Att försöka stänga ute talgoxar är nästan lika svårt som att stänga ute möss. De är otroliga på att hitta hål och skrymslen att ta sig in i. Och de kan tänka sig att krypa långt i smala gångar innan de kommer in i ett tillräckligt stort boutrymme.

Nu är det ju inte bobyggarsäsong för talgoxar, men så här på hösten så sysslar de med två olika saker. Dels så skaffar de sig ett "vinterbo", en skyddad plats där de kan gömma sig kalla nätter under vintern. Rensar man holkar så här års är det inte ovanligt att man hittar en holk full med löv som fåglarna dragit in som isolering. Den andra sysslan är att lägga upp matförråd för vintern. Hos mig brukar de flyga och hämta frön på fågelbordet och proppa in i springor bakom lockläkten på huset.

Så jag kan tänka mig att de endera har hittat ett lämpligt vinterbo, eller samlar material till vinterbo, eller lägger upp matförråd vid ditt larm.
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Tack för infon. Jag läst tidigare trådar här på Byggahus där man betonar problemet med isoleringen som det förstör genom att bo alternativt hämta byggmaterial. Blir lite orättvist om de får varmt och jag kallt.
Och poängen med kamerorna är ju att få ett varsel om och när det rör på sig vid vissa punkter. De här flyger förbi en kamera på ett par decimeters avstånd och falsklarm är mindre bra. Något borde väl få dem på flytt-tankar?
 
Staffans2000
P Plaincollar skrev:
Blir lite orättvist om de får varmt och jag kallt.
Nja.
Om de får det varmt, och du det kallt, får du betala en hundring extra. Om tvärt om, dör fåglarna. Vari ligger orättvisan?

För övrigt behöver de nog bara en handfull isolering för att klara av en hel vinter.

Dvs. Låt dom vara ifred.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fundera på annan placering av kameran som du har problem med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.