Jag hade nog valt att fokusera på ölen resten av kvällen.. har du någon rensfjäder eller liknande? Alt bila upp längre fram så du kan putta tillbaks möget
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
richardtenggren richardtenggren skrev:
En dunk aceton? ;) Fogskumsrengöring brukar vara just aceton.
Tar säkert bort både fogskum och rören själva, i ett nafs. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jag hade nog valt att fokusera på ölen resten av kvällen.. har du någon rensfjäder eller liknande? Alt bila upp längre fram så du kan putta tillbaks möget
Jag körde in trädgårdsslangen minst 5 meter och puttade den framåt. Har ingen aning om var rören går i golvet och hur långt den kan ha kommit.

Denna delen av avloppet är 75 mm (mätt med linjal) PVC rör och om jag puttar det längre fram borde det komma till det gamla gjutjärnssystemet (anno 1936) som har mycket större dimensioner.

Klurar på att köpa en avloppsrensare till min högtryckstvätt och knuffa fram det. Jula har en 15 meters som passar min.

Eller ringa spolbilen såklart.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tar säkert bort både fogskum och rören själva, i ett nafs. :crysmile:
Underlättar kanske felsökningen? ;)
(Edit: var ju ingjutet, får skylla på lång dag)
Polymerer är inte min grej, vet dock att aceton biter bra på ABS samt på just fogskum ;)
 
Mikael_L
Ärligt talat har jag inte heller koll på vilken plast som tål aceton och vilken som inte klarar det.
Aceton för nagellacksborttagning kommer ju plastflaskor, så någon plast är ju stabil.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
En kemisk lösning på problemet är såklart attraktiv men kanske inte helt laglig. Jag jobbar som kemist och har tillgång till det mesta i lösningsmedelsväg. Polyuretan är dock inte lätt att lösa upp..
 
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
C
G Galten skrev:
Klurar på att köpa en avloppsrensare till min högtryckstvätt och knuffa fram det. Jula har en 15 meters som passar min.
Köp en rensslang hur som helst. Ett oumbärligt tillbehör till högtryckstvätten om du frågar mig, och kostar inte många kronor.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Hej

Bara tänk så du inte puttar fram biten till gjutjärnsrören, då kommer det till 100 % att sätta sig, om du inte har rensat dom rören med kedja tidigare?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hemmakatten
Låter klokt. Såg nån bild, här på forumet tror jag, på ett avloppsrör från 40-talet som var så igengeggat att det bara var nån cm-stor rännil i mitten kvar.

Jag röstar för spolfirma och att de spolar igenom rören hela vägen ända till gatan när de ändå är där.
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
S
har du provat med en lång styv ståltråd som du bockar en krok på och försöker få tag på fogskummet
och dra det baklänges
 
  • Gilla
John Larson
  • Laddar…
G Galten skrev:
Jag körde in trädgårdsslangen minst 5 meter och puttade den framåt. Har ingen aning om var rören går i golvet och hur långt den kan ha kommit.

Denna delen av avloppet är 75 mm (mätt med linjal) PVC rör och om jag puttar det längre fram borde det komma till det gamla gjutjärnssystemet (anno 1936) som har mycket större dimensioner.

Klurar på att köpa en avloppsrensare till min högtryckstvätt och knuffa fram det. Jula har en 15 meters som passar min.

Eller ringa spolbilen såklart.
Det största misstaget är att inte anlita spolbil då de kan med sina slangar nå gatan och dessutom rensa och förbättra dit avlopp
 
  • Gilla
John Larson och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag beställt en spolbil som kommer redan i eftermiddag. Inga mer egna initiativ :)

Ser att jag (som grädde på moset) har bilat sönder röret så jag behöver byta ut det också.
Har nog ingenj framtid inom VVS ;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
Lassiter och 15 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Nu har jag beställt en spolbil som kommer redan i eftermiddag. Inga mer egna initiativ :)

Ser att jag (som grädde på moset) har bilat sönder röret så jag behöver byta ut det också.
Har nog ingenj framtid inom VVS ;)
Du ska inte ge upp nu... utan lära dig av misstagen...(y)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Men på min lista är du en rising star! Alltid skönt att höra att det finns fler som inte alltid går från klarhet till klarhet.
 
  • Gilla
  • Haha
crillux och 6 till
  • Laddar…
G Galten skrev:
Har nog ingenj framtid inom VVS
Jo, du kommer att tjäna massor på allt merarbete du skapar.
 
  • Haha
  • Gilla
Kalendern och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.