Hej,

Håller på att fräscha upp i nyköpta huset och byta ut gamla strömbrytare. Har bytt alla utom två stycken som styr en och samma lampa i hallen. Här tänkte vi att dessa skall bytas till två dimmer.

Den ena strömbrytaren har två bruna och en vit. Den vita går upp till själva lampan.

Den andra strömbrytaren har två bruna och en svart.

Hur skall dessa kopplas in i sina dimmers?
 
Du kan inte trappkoppla två dimmers utan bara en dimmer ihop med en trappbrytare.

Eller montera en pushdimmer ihop med två återfjädrande enkelströnbrytare.
 
Okej. Ja, jag misstänkte det.

Har det betydelse i vilken jag sätter trappbrytaren respektive dimmer i?


Skulle jag kunna koppla så att jag bara använder en strömbrytare (och typ sätta ett täcklock över den andra), hur går jag tillväga då? Har lite svårt för de två bruna då alla andra strömbrytare i huset har en svart och en vit.

Demmpa Demmpa skrev:
Du kan inte trappkoppla två dimmers utan bara en dimmer ihop med en trappbrytare.

Eller montera en pushdimmer ihop med två återfjädrande enkelströnbrytare.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Funkade finfint att sätta en trappbrytare på den ena och dimmer på den andra! Tack för hjälpen.

Av rent intresse (om det går att svara på så här rakt av), varför går det två bruna kablar mellan strömbrytarna? I den gamla strömbrytaren satt de tvinnade tillsammans som utgående i den strömbrytaren där den svarta gick in som inkommande och i den andra satt de tvinnade tillsammans som inkommande och den vita som utgående. Hade det inte räckt med en brun?
 
Googla på trappkoppling eller läs på elavdelningen, är två aktuella trappkopplingstrådar.
 
Ah, tack - nu är det glasklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.