Hej!
Ja, det är en olidlig väntan, jag vet, vårt projekt har hållit på i 1,5 år nu sen vi köpte tomten, var skall ni bygga någonstans?
Vi har ändrat om en hel del saker, skall se om det går att scanna in planskissen, så kan du få se på den.
Färget på huset är vitt, alla KarlsonHusen kommer sprutmålade så, därefter så skall målning ske i den kulör som man valt, vi håller på och funderar, något mellan vitt och grått, tror vi...vita knutar och vita snickerier skall det i varje fall vara.
Vi skall ha vanliga 2 kupiga betongpannor tegelröda, vi var inne på att ha plåttak, men när vi se kostnaden för det, så var det inte lika kul längre..
Vedspis i köket och kakelugn i v-rummet nere, vi valde kök från Ballingslöw (standard hos KarlsonHus som du vet), valde bort vitvaror(köper det själva)..ja, det var i alla fall lite mer info.
 
  • Vrvgen_042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen
Vi ska riva vår stuga i Höllviken och bygga där. Det är ett gammalt sommarstugeområde, så jag tycker att huset passar så bra. Vi har maximal höjd till takfot 3,5 meter, så vikan inte bygga riktigt som ni. Vi får så att säga ta halva huset två gånger...
Vi verkar ha ganksa lik smak, vi diskuterar också grått/vitt, med plåttak. Just nu är jag nog inne på helvitt med grafitgrått plåttak, men du säger alltså att det är mycket dyrare? Vedspis i köket låter intressant, var köper ni den?
Vad har ni valt för fönster? Vi vill ha med riktig spröjs, från RMfönster (tror jag att de heter), vi har pratat om just den modell ni har valt. Vilken färg ska ni ha på ytterdörrarna?
Och till sist, såklart, var ligger detta underbara hus?
 
Bygger de med totalentreprenad? Får man vara fräck och fråga vad ni får betala för huset? Jag älskar deras hus, men inte priserna...
 
Hur mycket dyrare blir det med riktiga spröjs? Vi har funderat på det till vårat bygge (också Karlsonhus) men har för tillfälligt lagt det åt sidan då säljaren sade att det var väldigt mycket dyrare. (Deras standard är ju fönster från Elit med löstagbara spröjs.)
 
sjuan skrev:
Vi har funderat på det till vårat bygge (också Karlsonhus)
Å, ni ska också bygga Karlsson..., kan inte du berätta lite om ert hus?
 
Hammarn skrev:
Vi har byggt med Karlssonhus. Inget kataloghus utan ett eget arkitektritat. Vi var mycket nöjda längs hela resa. Problem förekom men de löstes smidigt.
Lite bilder hittar du på vår bygghemsida.
Jag har kikat på bidlerna från erat bygge, intressant... Jag funderar på hur ni resonerat när ni valde att ha träreglar på insidan av lecaväggen i källarplanet (istället för plåtregel).. Det är ju känt att leca släpper igenom fukt vilket ibland leder till problem med fukt, påväxt (mögel) och mikroorganismer i trä som ligger nära grundmur.

Är det Karlssonhus som valt den lösningen eller ni själva?
 
Vi har utgått från modellen "Annie" i den nya katalogen, men med en helt annan planlösning, totalt ca 175 kvm i två hela plan. Vi är bara på ritningsstadiet än så länge. Ska lämna in bygglovsansökan nästa vecka.
 
Vickeva skrev:
Hej igen
Vi ska riva vår stuga i Höllviken och bygga där. Det är ett gammalt sommarstugeområde, så jag tycker att huset passar så bra. Vi har maximal höjd till takfot 3,5 meter, så vikan inte bygga riktigt som ni. Vi får så att säga ta halva huset två gånger...
Vi verkar ha ganksa lik smak, vi diskuterar också grått/vitt, med plåttak. Just nu är jag nog inne på helvitt med grafitgrått plåttak, men du säger alltså att det är mycket dyrare? Vedspis i köket låter intressant, var köper ni den?
Vad har ni valt för fönster? Vi vill ha med riktig spröjs, från RMfönster (tror jag att de heter), vi har pratat om just den modell ni har valt. Vilken färg ska ni ha på ytterdörrarna?
Och till sist, såklart, var ligger detta underbara hus?
Hej igen!
Angående plåttak så skulle vi landa på ca 250 i tillägg...vi valde att lägga det på garage och lite annat istället..Höllviken är ett fint ställe att vara på så jag kan tänka mig att det blir kanonfint med ett lusthus där! Vi bygger i södra sthlmsområdet.
Vad gäller priser, så är det mycket svårt att ge en siffra, för vi har vridit och vänt på vårt hus, och lagt till saker, tagit bort saker etc, men det som KarlsonHus gör bra är att om man väljer bort något, så är det ett riktigt avdrag man får, minus den rabatt som företaget får själv från leverantören, dvs de skall inte tjäna några pengar på vitvaror eller annat. Man måste också beakta att i deras huspris så ingår exempelvis för lusthuset kök för ca 170 Tkr (inga vitvaror, utan bara köket)...och det är ju klart väljer man att ta bort det, så åker ju priset ned en bra bit, och då kan man ju installera något billigare kök istället, samtidigt som man spar pengar..
 
Hammarn skrev:
[quote author=Magnus_Nordmark link=1138829920/0#23 date=1142622364][quote author=Hammarn link=1138829920/0#4 date=1138970765]Vi har byggt med Karlssonhus. Inget kataloghus utan ett eget arkitektritat. Vi var mycket nöjda längs hela resa. Problem förekom men de löstes smidigt.
Lite bilder hittar du på vår bygghemsida.
Jag har kikat på bidlerna från erat bygge, intressant... Jag funderar på hur ni resonerat när ni valde att ha träreglar på insidan av lecaväggen i källarplanet (istället för plåtregel).. Det är ju känt att leca släpper igenom fukt vilket ibland leder till problem med fukt, påväxt (mögel) och mikroorganismer i trä som ligger nära grundmur.

Är det Karlssonhus som valt den lösningen eller ni själva?[/quote]

Karlsonhus. Har inte förrän nu insett den eventuella problematiken som finns med detta. Dock har de kört med denna lösning länge och jag hoppas att de har torrt på fötterna när det gäller denna lösning. Maxit hoppade dock högt och svor över att husfabrikanter generellt inte följer deras rekommendationer. Reglarna har dock en lufspalt på drygt 10 mm från lecan, om det nu hjälper i det långa loppet. Då väggen dessutom är från utsidan regel, vindskyddspapp, råspont och 13 mm gips, så misstänker jag att plåtreglar inte fungerar lika bra.

Dock kommer vi inte att köra på denna lösning i duschen samt i rummet som innehåller aquatronen.

[/quote]

Det är fir mig också helt obegripligt... Tyvärr verkar byggbranchen vara fullsmetad med dåliga lösningar bara för att "vi har alltid gjort så"... Tänk om man skulle köra med samma filosofi i andra brancher, då skulle det bli ramaskri och katastrof.

Beklagligt är vad det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.