Låter som ett spännande och roligt projekt Cy_berg! För mig är hus något av en kärleksaffär - det går inte att bo i vilket som helst - jag måste ha en känsla för/till det! Och det verkar som ni redan älskar "ert" hus! Om man får vara lite negativ tror inte jag att det kommer att kunna gå att pruta ned huset till nivån "pris+nödvändig renovering=marknadspris". Allt beror ju självklart på säljaren men det jag har läst i dina inlägg om hans attityd snarare stärker mina hypoteser. Jag kom ihåg en gång för länge sedan när vi tittade på och slutligen besiktigade ett annat hus än det som vi idag bor i. Det huset hade "vanlig" krypgrund med enorma fuktproblem (golvet i hallen var så illa att man riskerade att falla igenom det!). Alla syllar måste bytas, grunden rätas upp, golven bytas etc. Har för mig att besiktningsmannen trodde på en kostnad på minst 150' (men det här är ju länge sedan). Husets pris var rimligt från början men när vi försökte få säljaren (som dessutom var en bekant till oss) att pruta tyckte han att vi kunde dela på renoveringskostnaden (=pruta 75'). Motivet var att efter renoveringen skulle huset vara i ett bättre skick än det priset från början var satt vid med nya golv etc. Och så funkar ju ofta bostadsmarknaden att det alltid finns någon som vill/Kan betala. Er säljare kan t ex hitta en som tänkt renovera hela grunden helt för egen maskin som då bara vill pruta hälften av vad det kostar att leja bort jobbet! Priset är likso en funktion av tillgång och efterfrågan. Sedan gäller det bara att hitta ett sätt att förhålla sig till det! Vad jag försöker säga är att ni naturligtvis ska försöka pruta ned till (Pris+nödvändig renovering=marknadspris) men inte låsa fast er vid den summan. Om ni ändå tänkt att göra jobb själva så finns det ju lite mer att ta av innan ni slår i ert "´tak" på 2,5 mkr eller hur (enligt principen att en byggnadsfirma säkert kostar minst lika mycket i arbetskostnad som i material för att fixa er grund)? Lycka till och hoppas att ni får ert drömhus!
 
CO: Jag håller med dig i stort; man måste räkna in tillgång och efterfrågan också, och det är ju orimligt att tro att en säljare i den marknad som råder just nu, skulle pruta hela renoveringskostnaden, tyvärr ;) så det handlar ju om hur man själv värderar huset som sådant! Vi har fått en ungefärlig offert på 300' för att göra om grunden (lite flytt av väggar och annat som kommer till) och hela det räknar vi inte med att kunna "pruta", men en del av det räknar vi med att pruta eftersom säljarens utgångspunkt var att det INTE var nog med fukt i grunden för att motivera en omgjutning. Men, vi får se hur det går! Och vi vill och kan göra en del av renoveringen själva så då kan man ju som du säger spara lite pengar på det. Spännande! Ska kolla av men banken idag och sen lägger vi ett bud hade vi tänkt
 
Jag har ivrigt läst tråden eftersom jag sitter i en liknande sits. Vi har rivit upp ett skadat golv (skadat pga en läcka från ytterdörren) i vår skånelänga från 1850 och upptäckt att grunden är fylld med sand. Vi ska nu bygga badrum där. Rörmokaren som grävt i sanden säger att den är helt torr. Kan man då lägga frigolit med golvvärmeslingor ovanpå och sedan gjuta ett betonggolv att lägga klinker på, eller måste man gräva ut sanden? Vi har inte märkt av några fuktproblem i huset, men Anticimex ska komma och kontrollera i januari.
 
Glada: Vad jag läst/hört är att man antingen struntar i isolering och istället behåller syllar/sand och lägger ett "luftigt" golv (t.ex. plankgolv), ELLER gräver ur helt och lägger kapilärbrytande makadam, sedan cellplast och sedan gjuter betong. Om man gjuter betong måste man ta bort allt organiskt material och se till att ha ordentligt kapilärbrytande lager med t.ex. makadam för att inte få fuktproblem, men som sagt, man hör ju lite olika saker så det hade varit intressant att veta om någon annan har något annat förslag!

Förresten, var ligger din Skånelänga? Har ni fått renovera mycket i den, och vad isåfall?

Ett tips: När jag ringde runt och skulle ha fatt i fukt-besiktningsman ringde jag först Anticimex, men dom var dubbelt så dyra som OCAB i grundpris, och dubbelt så dyra i tim-pris (!), och besiktningsmannen från OCAB var verkligen kanon, säg till om du behöver hans namn (om ert hus ligger i Malmöregionen).
/Kristian
 
Cy_berg: Vi har precis börjat renovera vårt hus - flyttade in för 2 månader sedan, så vi är nybörjare. Huset ligger i Hörby kommun.

Jag pratade med en kompis idag som är mycket duktig på gamla hus och han sa precis det som jag INTE vill höra just nu; nämligen att det inte finns någon patentlösning, utan man får väga fram och tillbaka vad man själv tror är lämpligast... Han påpekade dock att om man har golvvärme som är på ständigt så minskar man ju risken för fukt i grunden också, eftersom en del av värmen går ner så det är ju positivt.

Att det blir Anticimex beror på att vi tänker ta ut en försäkring mot hussvamp och fuktskador och då ingår besiktningen.
 
Liten uppdatering: min man har pratat med både rörmokaren och byggaren som varit ute i vårt hus och båda säger att risken för fukt är minimal, bla eftersom grunden är över en meter djup och sanden är helt torr. Så, om ingen klok person här på forumet kommer med kloka invändningar så kör vi på ursprungsplanen. Men man kan ju också få nervsammanbrott av att lyssna till alla goda råd och blotta tanken på allt som kan gå fel! :surprised:
 
Låter ju bra :)

En tanke: Om grunden idag är bra/torr, så kolla upp dräneringen kring huset så att den funkar som det ska så att ni även i framtiden slipper fukten!
 
cy_berg skrev:
Nä, jag kan tänka mig att det inte är gjort på en helg att byta syllar  ;D
Hittade den här bilden från början på vårt projekt.
Syllar & funkt var det minsta problemet när vi startade ;D

syll01.jpg

Men det mesta löser sig även om det tar tid ::)

 
Hej,jag bor exact i ett sånt hus som ni beskriver fast det där med skånegrund ja det är väl ett vedertaget begrepp.Och har inte riktigt börjat ta tag i alla problemen än men ja får väl ta det bit för bit.Men det ni har väldigt rätt om är att dränera och kontrollera grunden är det skånegrund så gör om den på det sätt som nån här sa med leca-kulor,om inte gör det med kapillärbrytande mm lr vfr inte gör en skånegrund :).
Förresten var bor ni i Skåne? sj bor jag på Söderslätt.
Ha det.
 
Hej!
Såhär flera år i efterskott :) grunden kallas mullbänk och är väldigt vanlig här i skåne. Själv bor jag i ett korsvikeshus från 1800-talet med en variant av denna grund. Har trägolv lagt på tegel som är lagt på stenbandat grus. Det viktigaste är att se till att dräneringen runt huset är ok. Att vattnet från taket leds bort från huset. Skydda grunden med vattbräda eller plåt. Sen som sagt inga täta golv typ plastmatta. Har nu bott här i snart två år. I den ena hallen har jag plockat fram tegelgolvet igen och lagat det. Har inte gjort något med gruset under eftersom det var torrt och fint. Teglet är lagt i hydraliskt kalkbruk. Har också fått tipset att gräva ur och gjuta men om jag förstått saken rätt riskerar man att fukten går upp i väggarna istället. Själv funderade jag och tänkte jag testar. Och det funkar utmärkt än så länge. Golvet är något kallare än trägolvet men inte mycket. Mitt bardrumsgolv med kakel är svinkallt i jämförelse. Vad det gäller fuktigheten i huset så är den ok hade dock en period i somras då det var väldigt fuktigt i luften här.
 
  • Gilla
Linda Mar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.