Hej Jag håller på att bygga innervägg i en treårigt gammal bostadsrätt från ikano. I en av väggarna som gränsar mot badrummet med en massa vattenrör bakom just denna vägg kan jag endast borra igenom gipsskivan innan jag stöter på metall. Inget mellanrum mellan gipsen och metallen och därmed ingen plats för gipsankare. Kan tyvärr inte ändra plats för mellanväggen. Det kan vara ngn plåt för att skydda vattenrören el annat. Har ni några idéer om hur man kan förankra metallregel i gipsväggen?
 
Kan vara plåtreglar i stället för träreglar.

protte
 
Ja det kan det va. Eller en plåtskiva. Jag såg en massa vattenrör (i badrummet) som sitter på denna vägg och en metallskiva bakom dessa. Undrar vad jag kan göra med mitt bygge. Kommer min mellanvägg att hålla om en sida blir så svagt förankrad. Gips väger ju massor och jag tänkte sätta upp metallreglar med cc600
 
Redigerat:
Limma fast Regeln mot väggen med montagelim.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Tack! Fungerar det att limma en metallskena på gips? Är montagelim det starkaste alternativet i så fall?
 
A Anna.p skrev:
Tack! Fungerar det att limma en metallskena på gips? Är montagelim det starkaste alternativet i så fall?
Det duger gott. Är ju regeln i taket och golvet som tar upp lasterna.
Mot befintlig vägg så är det mest för att undgå eventuell svikt så inga stora krafter där om det inte planeras för sjöslag i nya rummet.
 
GoC GoC skrev:
Det duger gott. Är ju regeln i taket och golvet som tar upp lasterna.
Mot befintlig vägg så är det mest för att undgå eventuell svikt så inga stora krafter där om det inte planeras för sjöslag i nya rummet.
Tack Jag får väl limma då men kommer inte våga att luta mig mot väggen
 
A Anna.p skrev:
Tack Jag får väl lima då men kommer inte våga att luta mig mot väggen
Pröva på bara regeln får du se. Skulle tro att du minst vara av en Sumobrottares storlek för att kunna påverka den väggen.
 
  • Haha
Anna.p
  • Laddar…
Är det ett BoKlok hus så kan det vara så att toaletten har kommit helt färdig från tillverkaren då är det i princip en plåtlåda dom lyfter in med kran och ställer på plats där toaletten (rummet) ska vara.

Borra med stålborr och montera med lämplig plåtskruv, har du öppnat väggen på toalettsidan så kan du ju sätta skruvarna från det hållet.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Är det ett BoKlok hus så kan det vara så att toaletten har kommit helt färdig från tillverkaren då är det i princip en plåtlåda dom lyfter in med kran och ställer på plats där toaletten (rummet) ska vara.

Borra med stålborr och montera med lämplig plåtskruv, har du öppnat väggen på toalettsidan så kan du ju sätta skruvarna från det hållet.
Helt onödigt, det duger gott att dutta dit lite lim. Du sätter ju inga snedsträvor ut i ett rum från en innervägg för att staga upp den ett par meter ut från närmsta vägg. Vilket är att likna med TS fråga. räcker med några limsträngar så kommer inte tapeten att spricka i hörnet även om man har ett rejält sjöslag i rummet.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
B blue.b skrev:
Är det ett BoKlok hus så kan det vara så att toaletten har kommit helt färdig från tillverkaren då är det i princip en plåtlåda dom lyfter in med kran och ställer på plats där toaletten (rummet) ska vara.

Borra med stålborr och montera med lämplig plåtskruv, har du öppnat väggen på toalettsidan så kan du ju sätta skruvarna från det hållet.
Jag vågar nog inte borra genom metallskivan eftersom det finns många rör. Det kan finnas dolt också. I badrummet ser ut som en metallåda, dold rördragning. Huset är byggt av ikano som sagt, vet inte hur de brukar bygga upp badrummen. Jag har också provat att borra ovanför metallådan från rummets sida men det var metall även där
 
A Anna.p skrev:
Jag vågar nog inte borra genom metallskivan eftersom det finns många rör. Det kan finnas dolt också. I badrummet ser ut som en metallåda, dold rördragning. Huset är byggt av ikano som sagt, vet inte hur de brukar bygga upp badrummen. Jag har också provat att borra ovanför metallådan från rummets sida men det var metall även där
Borra inte alls.
Du har ju en regel i taket och en på golvet som plåtreglarna står i.
Känner du dig orolig, sätt en extra stående väggregel närmast badrumsväggen.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Borra inte alls.
Du har ju en regel i taket och en på golvet som plåtreglarna står i.
Känner du dig orolig, sätt en extra stående väggregel närmast badrumsväggen.
Ja det var så jag tänkte också, att sätta upp en regel 15 cm från väggen. Biten som var tänkt att hamna vid dörröpningen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.