Jag skall lägga in parkettgolv (Kärhs Linnea) i ett rum.

Det är idag plast ovanpå betongplattan sedan kommer isolering och golvspånskiva. Över detta skall jag lägga Thorins Reflecta aluminiumskivor och golvärme i dessa (Thorin röd). för att sedan avsluta med Linnea golvet. Min fråga är om jag skall
lägga ångspärr 0,2mm ovanpå Reflectaskivorna och sedan grålumppapp. Eller räcker det med grålumppappen och sedan Linnea??

En del säger att jag skall lägga ångspärren och en del inte. Hur har ni gjort?

 
Aldrig två ångspärrar ovanpå eller bredvid varandra!
 
Ok, tack 12:an!
Jag var själv inne på det också, men det är alltid bra att fråga. Var lite osäker då det är idag är "långt" från trägolvet till ångspärren som ju ligger direkt på betongplattan. Många trägolvsleverantörer säger att det måste ligga en ångspärr "närmast" trägolvet.
 
Se svar nedan från Kärhs:

Har de fel eller?

Hej!

Jag skall lägga in Linnea golvet i ett rum och undrar följande.
Jag har plast ovanpå plattan sedan kommer isolering och golvspånskiva. Över detta skall jag lägga Thorins Reflecta aluminiumskivor och golvärme i dessa (Thorin röd). för att sedan avsluta med Linnea golvet.

1: Min fråga är om jag skall
lägga ångspärr 0,2mm ovanpå Reflectaskivorna och sedan grålumppapp. Eller räcker det med grålumppappen och sedan Linnea??

Tack på förhand!

1: Svar: "JA"

Mvh

AB Gustaf Kähr
Teknisk Support


Hej! Igen,
2: Jag skall alltså ha 2st ångspärrar? Har ju en redan ovanpå betongplattan.
Många säger att man skall bara ha EN ångspärr.


2: Det skall alltid vara en ångspärr mellan värmesystemet och parkettgolvet. Detta för att undvike kondensutfällning när man slår av och på värmen vår och höst.

Mvh
Jörgen





 
Verkar vara en bra teori.

Vilken typ av spärr tänker du på, någon special?
I så fall vart köper man det?

Eller kanske en foam istället för grålumppapp?
 
Det vete sjutton. Jag tror att man ska begränsa fukten till attt hållas under plasten ovanpå betongen. Därför gäller det att ha rent därunder - inga organiska material som kan börja gro. Skulle det bli kondensutfällning när man drar på golvvärmen skulle ju jag välja att den sakta passerade parketten istf för att låsa den mellan två plastlager där man inte vet vad som händer.
 
Teorin blir nog bättre om man ventilerar betongplattan dvs. går ned med utsug mellan "ångspärrarna".

Tycker detta verkar "idiotsäkert" mot fuktproblem/radon och liknande.

Luften kan man ju sedan återvinna om man vill i FTX systemet.

Eller är det fortfarande dumt med den "översta" spärren??
 
Nytt svar från Kärhs:

Jag såg, efter att ha svarat dig 2. gången, att du hade 2 frågor under punkt 1:

Jag skall förtydliga mitt svar.
Du skall ha endast EN ångspärr i hela konstruktionen. Det räcker med grålumppappen och Linnéa ovanpå Reflecta-systemet.

mvh /Kärhs


Men frågan är om man kan ha 2st "spärrar" med teorin om "ventilerande" betongplatta?? Se ovan:

 
ols skrev:
Men frågan är om man kan ha 2st "spärrar" med teorin om "ventilerande" betongplatta?? Se ovan:
Jag tycker den teorin verkar vansklig eftersom man endast ska ha en ångspärr. Om du har denna spärr på plattan, så minskar ju risken för fukt i konstruktionen.
 
Det får bli den traditionella konstruktionen med EN ångspärr för min del, men det är kul med lite nytänk också. ;)
 
Har ett liknande problm.

Vi ska lägga in lamellparkett (ek 14mm) på sula med vattenburen värme i. Har fått lite olika rekommendationer på ångspärr. En säljare på vår lokala bygghandel sa bestämt att man inte skulle stänga inne fukten i sulan med en ångspärr (eftersom det är cellplastisolering under själva betongplattan) utan att golvet skulle läggas med enbart 3mm 'foam'.

Andra hävdar tvärtom - ångspärr på sulan för att skydda parketten från fukt underifrån.

Hur göra?

/Petter
 
Ångspärr! Du ber om problem om du lägger trägolv över en betongplatta utan ångspärr.
 
Har fått rekommendationer att har man inte har någon ångspärr under betonggolvet så skall man inte sätta in en inre ångspärr, dvs tillåta fukten att vandra in i källaren, risk är att annars får man problem med betonggolvet.
(med undantag av toautrymmet)
 
Hej

Jag stå inför samma frågeställning, fast jag har torpargrund med träbjälklag. Ska det vara ångspärr under parketten vid golvvärme?
 
Utan ångspärr i källaren kan man glömma de flesta golvmaterial utom typ klinkers. Om man inte löser det med ventilerat undergolv typ platon eller liknande.
Men varför tål inte betongen fukt, vad går sönder? Rätt många betonkonstruktioner står ju bokstavligen i vatten, brofundament och så.

Över träbjälklag är det lämpligt med ångspärr för att skydda isolering och bjälkar från den fukt som annars tränger ut genom golvet och som riskerar att kondensera i bjälklaget, dvs samma funktion som vanlig ångspärr i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.