Hej på er,
Har snart renoverat klart huset och vad jag än googlat så har jag hamnat här så tänker att någon säkert kan svara på det här.

i hallen så har jag en 60-garderob infälld i väggen som jag tänkt att dölja helt. tanken är en spegel limmad på en skiva och en snygg ram runt.
problemet är att den sticker ca 1cm utanför garderoben. Sätter jag vanliga gångjärn så knäcker man sidan. Jag behöver alltså gångjärn som först flyttar ut gångjärnssidan av dörren och sen öppnar den. Gärna ett par cm.
Hoppas att ni förstår vad jag menar.
”Ursäkta röran vi bygger om”

Tack på förhand
Patrik
 
  • En öppen inbyggd garderob i en hall med kläder och hyllor, en brandsläckare och en grå pall framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar tyvärr tror jag inte det löser problemet.
Ska försöka förklara lite bättre.

gångjärnet sitter normalt längst ut på dörren men nu kommer jag lägga en ram runt som gör att gångjärnet kommer sitta en bit in från kanten på dörren. Öppnar man då så knäcker man kanten på dörren om den inte först åker ut och sen öppnas.

vart det en bättre förklaring?
 
Måste luckan hamna helt utanför skåpsstommen?
Ett vanligt gångjärn till kök och garderober klarar ju av att det finns luckor precis bredvid.

Enklast hade ju varit om skåpet var infällt också, då hade det bara vara att montera gångjärnet som vanligt.

Annars kanske teofils har nått.

Edit: jag har fällt in mina stommar och livat luckan med väggen, syns dåligt då allt är vitt dock.

Vit infälld skåpslucka i linje med väggen, nästan omärkbar mot den vita bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit hörna i ett rum med synlig dörrkarm och en matta med fotavtrycksmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, alltså problemet blir att dörren blir större än en vanlig dörr då jag ska dit med en ram runt dörren. Öppnar jag med vanliga gångjärn så knäcker jag ramen. Men det är klart om jag lyckas fästa gångjärnen i ramen så kan det bli bra. Tack jag ska kolla theofils
 
Nu fattar jag!
Då förstår jag bekymret, det var lite knepigare.
 
M mkristensson skrev:
Inte helt säker på att jag är med på vad du menar, men kanske IKEAs gångjärn för lådor-bakom-luckan löser detta?
Jag är säker på att du har helt rätt, well done!
Så här ser gångjärnen ut i sitt rätta element. Det nedersta är det mkristensson menar:
 
  • Två öppna skåpsgångjärn monterade på en vit skåpsida, det undre omnämnt i text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha det var svårt att förklara. Tack för att du försökte hjälpa mig iaf
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är säker på att du har helt rätt, well done!
Så här ser gångjärnen ut i sitt rätta element. Det nedersta är det mkristensson menar:

Oj, det skulle ju funka! Tack till er båda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.