T
Vid renovering av dessa stugor, så har jag rätt till rotavdrag. städning som kund betalar till mig har jag 50% rutbidrag.
Det här kan du knappas matcha med ett AB.
 
Takläggare, jag märker att du inte kan se det ur mitt perspektiv.

1. Du menar alltså att om man är 4 personer och delar på något så blir det aldrig krångel vid dödsfall eller skilsmässa? Det blir bara krångel vid AB? Nej, jag tror inte du menar det. Utan bara vill poängtera att trots AB är inte allt frid och fröjd.

2. Du har riktigt bra poänger ur det ekonomiska. Hade jag gjort detta själv eller med max en person, hade jag gått på din linje direkt!
Och nej, det sista du skrev med rot och rut kan nog verkligen inte ett aktiebolag matcha.

3. Jag ser dock ett krångel med deklarationen vart enda år där vi är 4 personer inblandade med en gemensam ekonomi från stugan och sen var sin ekonomi. Nej det känns krångligt.

4. Hur skulle du själv göra om du blev "tvingad" att blanda in 3 personer i dina privata hyresaffärer?

Kan vi nu återgå till mina frågor? ^^

  • Vad är och vad är inte avdragsgilt när ett AB äger och hyr ut en fastighet?
  • Vad har man för utgifter som man kanske inte tänker på? T.ex.
    förmedlingssajt? För-/nackdelar med förmedlingssajt?
  • Oväntade skatter när man kör AB?
  • Förutom att diskutera AB eller privat, vad har ni själva för erfarenheter när ni väl drog igång med första hyresobjektet?
 
T
U Uis skrev:
Takläggare, jag märker att du inte kan se det ur mitt perspektiv.

1. Du menar alltså att om man är 4 personer och delar på något så blir det aldrig krångel vid dödsfall eller skilsmässa? Det blir bara krångel vid AB? Nej, jag tror inte du menar det. Utan bara vill poängtera att trots AB är inte allt frid och fröjd.

2. Du har riktigt bra poänger ur det ekonomiska. Hade jag gjort detta själv eller med max en person, hade jag gått på din linje direkt!
Och nej, det sista du skrev med rot och rut kan nog verkligen inte ett aktiebolag matcha.

3. Jag ser dock ett krångel med deklarationen vart enda år där vi är 4 personer inblandade med en gemensam ekonomi från stugan och sen var sin ekonomi. Nej det känns krångligt.

4. Hur skulle du själv göra om du blev "tvingad" att blanda in 3 personer i dina privata hyresaffärer?

1 Det blir liknande krångel , ingen skillnad som ab eller enskild.
2, ja tappa vinst, lite därför man hyr ut och jobba med det, tjäna pengar.
3.Avdraget gäller per hus, har ni fyra hus tar ni ett var, inget krångel alls .
4.Förstår att det är den ekonomiska starten som ni inte har som ensam,
Men börja som 4 st ägare, dela sedan upp stugorna mellan er när vinsten tillåter ny köp.
Tillslut har ni egna stugor ni hyr ut med dom skattelättnader som finns idag, som jag presenterat är dom enormt mycket mer förmånliga än ett AB , vinsten kommer direkt och är stor.
 
T
Sedan att inte förglömma skatte lättnade ifall ni vill avveckla , då har ni bara 21% skatt på värdeökningen som enskild ägare.
 
T
Skulle ni sedan äga dessa stugor i 10-20 år och få en värdeökning så kan man sälja dom med just 21% skatt på vinsten.
Det här är så mycket mer förmånligt än köpa med AB.
Låt oss säga att en stuga stiger med 1 milj under denna tid, då betalar du bara 210000:- i skatt behåller dom andra 790:- kontant själv.skattade och klara. försök plocka ut det ur ett AB, samt den förmånliga skatten på 50:- skattefritt per år, samt rot o rut under hela tiden. det här är bara dom största avdrag du kan göra ,finns mycket fler.som just enskild.
 
T
Takläggare, jag märker att du inte kan se det ur mitt perspektiv.


Ber om ursäkt, jag låg för långt fram i snacket.

Vi börjar från början, glömde av att ni inte var företagare.

För det första, starta ett AB minimum 50 tusen i Aktiekapital, Nystartat , pengar ni måste hosta upp först.
Sedan gå in till banken med ett nykläckt bolag , begär lån på 1,5-2 miljon? vi ska köpa en stuga!

Tror ni inte banken har krav? Ett AB , noll i resultat , 0 i rating .
Ni måste gå in med eget kapital, Till 100% mer än dom 15% som ni ska göra som privata köpare.
Låt oss leka med 25% av 2 milj, alltså 500 tusen, hur ni än vrider och vänder så kommer dessa egna kapital vara grund för skilsmässa och arvsrätt, inget ni kan ta er ur , helt omöjligt.

Ja vi kanske börjar där? hur löser ni dom två första bitarna?
Sedan kan vi ta er steg för steg hur allt fungerar, vilka regler och avdrag ni kommer stöta på, eller bara räntan på det egna kapitalet och återbetalning av dessa.
 
Haha, jag har redan ett AB och familjen har drivit ett annat i över 25 år så. Tack, kan en del om det ^^

Men du har gjort det väldigt tydligt att du vill synas med dina erfarenheter i denna tråd.

Kan vi snälla gå tillbaka till mina frågor?

Är det nån som hyr ut stuga med andra personer som vi skulle göra?
 
T
Men det är grymt bra, då kanske nästa fråga kommer varför ska du blanda in fler?
Alla jag känner delar på sig efter ett tag, man vill olika, man har olika mål, man vill ha vinstutdelning osv..

Har du bolag sedan innan har du kapitalet, har dom andra det?
 
T
Man kan säga på dina frågor att om ni inte får ut hyrorna som täcker kostnaderna som AB så blir ni föremål för förmånsbeskattning, just på tanken att man kan nyttja dom själva.då beräknat till marknadspris. Även marginalskatt och sociala avgifter. om ni jobbar själva i företaget, marknadshyra då räknas vatten,värme,osv med i priset.
Köpa en stuga i Begagnat marknaden går inte att lyfta moms på köp. lagfarten är högre 4,25% privat betalar man 1,5%

Hur mycket vill du veta?
 
T
Som 25 år som företagare borde du kunna mer än min 21 år.
Men som du ser är det inte lätt och starta ett AB och ge sig in på fritidshus marknaden, skatteverket har täppt till alla luckor, reglerna är klara och tydliga, går den inte med vins så betalar ni själva förmånsvärde. så hårda är reglerna.
Finns så många som tror och vill att ett AB ska fungera som en extra förmån, men det gör det inte i det här fallet.
Visst har du mycket kapital i AB, vill ha en dyr stuga, då kan man fixa till det till lite billigare i förmån. men ska man låna upp hela beloppet då måste man ha bra grunder och veta att hyrorna kommer in.

Kanske ni nu förstår vad jag berätta om att äga den privat?
 
Jag fattar ingenting.
Kan du inte ta allt du har skrivit en gång till?

Och sen vill jag veta varför ALLA du känner delar på sig. Känns som ett tråkigt socialt nätverk du har skaffat dig. Det får du också skriva om.
Jag öppnar en flaska vin och lutar mig tillbaka, kör på nu Takläggare! :)
 
T
Var inte så svårt och lista ut vad ni ville med stugan, gå in många ägare, hoppas på att ett AB ska göra den billig,
Ev nyttja den själv, tro man kan göra förlust siffror, få ett billigt boende själv, som stuga alltså.
Skatteverket vet redan om allt detta, därför är den helt späckad med regler o lagar och förmånsbelagd, ni är inte dom första som tror eller hoppats på att detta ska fungera. många som köpt med AB gör om den till enskild eller handelsbolag så dom kan fortsätta hyra den även som pensionär.utan att vara AB drivande.
 
  • Gilla
Saxsson
  • Laddar…
T
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Jag tycker klart att det finns för och nackdelar, har själv flera fastigheter privat och har och har haft flera bolag.
Det är grymt förmånligt i Sverige med uthyrning som privatperson, det är svårt att slå med AB.
Dock om ni tänker vara flera och tänker att det kan vara ett framtida fastighetsbolag så är det inte fel heller. Då jag har haft bolag med flera ägare med höga värden i under många år är min rekommendation att ni skriver ett ordentligt ägaravtal. Hör kommer fördelarna med AB och juridiska personer, ni kan skriva in nästan vad som helst, att ägandet inte kan övergå till maka, värdering om ngn vill lämna, hembud etc etc. Tänk från början att det kommer uppstå en tvist, en person vill sälja, hur skall detta gå till en etc?
Sen behöver det inte vara skattemässigt så dåligt med av, ni har ju rätt till schablonmässig utdelning varje år, typ 180 tusen, till kapitalskatt etc.
 
T
Fast nu gäller det en stuga eller privatbostad, inte hyresfastighet .

Skickar en länk till från "privata affärer" inom ämnet, här ger dom i slutklämmen om huset köps med företagets vinst, då är det förmånligt,(inte vid belåning av stuga/huset) samt att den svarar på TS frågor om moms och sådant. men samtidig hur svårt det verkligen är att köpa just en stuga.

https://www.privataaffarer.se/artic...opar-nar-du-later-bolaget-kopa-bostad-at-dig/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.