Vi har planer på att öppna en långsida på sommarstugan för att få in mer ljus. Istället för att bara sätta in större fönster, finns tankar på att göra ett burspråk. Öppningen i befintlig vägg blir ca 3,5 m.
Det finns inte behov av större golvyta, utan det är bara ljuset som behövs.
Vi vill gärna ha tips på lämpliga proportioner så det ser rimligt ut. Vinklarna, fönsterstorlek, typ av tak, möblering av burspråket, m.m. Vi vill inte möblera för mycket, eftersom vi inte vill skymma havsutsikten från övriga rummet.
Tacksam för tips, gärna bilder om det är möjligt.
Leif o Kicki
 
Lägg gärna ut en bild på husets långsida, då är det kanske lättare att få en uppfattning.
 
bursprak.jpg
Burspråket ska ersätta fönstret på bilden. Från högra kanten på fönstret till timmerknuten vid stolen.
 
Snyggt hus.
Jag ville beställa burspråk till vårt nya hus som skall byggas. Det skulle inte gå, av den anledningen att burspråkstaket skulle inte rymmas under taket.
Men det finns fler här på detta forum som kan komma med mer positiva svar.
Personligt så tycker jag att det borde gå och på ditt hus skulle det bli fint.
 
Jag skulle ta fönster i storlek: sidofönster 60x130 mittenfönster 120x130
 
Burspråk är ju underbara, såsjälvklart skall ni försöka få till ett sådant. De läckraste enligt min smak är då rummets golv fortsätter ut i burspråket.

Nu till problemen.... Om man inte murar grund under burspråket kan det krävas att man öppnar upp en bit av rummets befintliga golv för att förlänga bjälklaget ut i burspråket.

När det gäller taket så har ni lite svåra förutsättningar med låg takfot på långsidan. Ni kan antagligen bygga burspråkets tak upp på befintligt tak (ganska komplicerad konstruktion. Alternativet är ett burspråk som inte sticker ut så mycket, och har en svag taklutning ut från takfoten.
http://www.hjaltevadshus.se/resources/img/standard/utvandigt/bursprak01.jpg
http://www.bleckoplatisimrishamn.se/norrekasver.jpg
 
Enligt planerna, under sommarn. Efter många och långa förhandlingar inom familjen.
 
  • sommarjobbet.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..när det är nästan klart utvändigt. Nu återstår det invändiga, men det blir under senhösten.
 
  • IMG_0448s.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
challq
  • Laddar…
Snyggt!

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.