Håller på att fixa till vår bastu och ska byta dörren, golvet samt aggregatet.

Som golv ligger idag en korkmatta som ska bytas till klinker. Har börjat ta loss mattan och skrapar rent allt lim och skit. Men nu kommer frågan hur jag ska göra nere vid väggen.

Idag är väggen reglad med träreglar samt en folie på det innan bastupanelen. Det sitter även en ca 15cm hög bit oljebehandlad board som skydd för golvregeln.

Jag hade tänkt ha en 4-5 hög sockel i klinker i bastun om det skulle komma vatten på golvet. Men ska jag sätta någon form av fiberskiva på boarden eller ska jag helt enkelt kapa bort nedersta delen och sätta en ny bit fiberskiva på regeln innan jag klinkar? Boarden och regeln känns torra och fina.
 
  • Renovering av bastuhörn med korkmatta, träreglar och oljebehandlad board nära golvet i förberedelse för klinkerläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa vore en bit gips som du sen sätter klinker på.
 
Aha, oki. Ja typ så gjorde de på andra sidan. Men ska jag låta boarden vara kvar om den ser ok ut och inte luktar?
 
Spelar nog inte någon större roll, ta bort om det är enkelt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det bästa vore en bit gips som du sen sätter klinker på.
Precis så här avser jag göra i exakt samma situation. Sågar av panelen från reglarna vid golvet, ungefär 10 cm, sätter dit gips och på den en klinkersockel som kommer bli ungefär 7-8 centimeter mätt från klinkergolvet. Funderar också på att lägga tätskikt i skarven mellan golv och vägg även fast reglerna inte nödvändigtvis kräver det (min bastu är i källaren på oisolerad betongplatta).
 
N nikoman skrev:
Precis så här avser jag göra i exakt samma situation. Sågar av panelen från reglarna vid golvet, ungefär 10 cm, sätter dit gips och på den en klinkersockel som kommer bli ungefär 7-8 centimeter mätt från klinkergolvet. Funderar också på att lägga tätskikt i skarven mellan golv och vägg även fast reglerna inte nödvändigtvis kräver det (min bastu är i källaren på oisolerad betongplatta).
min är också i källaren på betonggolv som är oisolerat = endast grus under plattan.
 
Hur har det gått? Några inspirerande bilder för en i samma sits?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.