Hej!

Jag misstänker starkt att jag har ett läckage i mitt värmesystem. Jag har ett enplanshus 100 kvm med en 10 år gammal IVT Bergvärmepump. Alla rör ligger under golvet som är uppreglat på platta. I garaget finns rör ingjutna i bottenplattan till ett element som var avstängt redan när jag flyttade in för 29 år sedan. Sedan en tid tillbaka måste jag fylla på systemet med nästan två liter per vecka, total volym på systemet är ca: 170 liter inkl. en ”knäpptank” på 100 liter. Inga synliga läckor finns i kopplingar i värmepump eller element. Säkerhetsventil och expansionskärl har bytts.

Kan någon tipsa mig om hur jag skall bära mig åt för att hitta läckan?
 
Hyra eller köp en värmekamera kanske?
 
Jag hade en liknande problem.
Jag fick fylla på en gång i veckan och det var inte blött nån stans. Fick ett tips av rörmokare att tejpa på en plastpåse på skvaller röret från övertrycks ventilen. Och i mitt fall så var det den som läckte
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Hyra eller köp en värmekamera kanske?
Tack för tipset men jag är rädd för att kameran inte är tillräckligt känslig eftersom rörledningarna ligger mellan bottenplattan och det uppreglade golvet. Och i de ingjutna ledningarna i garageplattan kan jag inte ens känna var de är trots temp över 35 grader.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
allexx allexx skrev:
Jag hade en liknande problem.
Jag fick fylla på en gång i veckan och det var inte blött nån stans. Fick ett tips av rörmokare att tejpa på en plastpåse på skvaller röret från övertrycks ventilen. Och i mitt fall så var det den som läckte
Problemet ligger tyvärr inte där eftersom säkerhetsventilen är alldeles ny. Dessutom går skvallerröret ända ned till ett kärl som står på en golvbrunn direkt under expansionskärlet.
 
Rör ingjutna i betonggolv garage, Vad är det för rör Stål/koppar Nja ,kan du stänga av dom rören någon stans där dom går ut till garaget. Är det stål så kan läckan vara i det golvet, inget ovanligt om en bil köres in och ut vintertid med vatten och salt under. Betongen suger åt sig av vätan och då rostar rören
 
J jonaserik skrev:
Rör ingjutna i betonggolv garage, Vad är det för rör Stål/koppar Nja ,kan du stänga av dom rören någon stans där dom går ut till garaget. Är det stål så kan läckan vara i det golvet, inget ovanligt om en bil köres in och ut vintertid med vatten och salt under. Betongen suger åt sig av vätan och då rostar rören
Huset är från 1966 så det är säkert stålrör. Tyvärr finns ingen avstängning inifrån huset till garaget. Enda avstängningen är vid tilloppet (eller frånloppet?) på rören som går in i elementet underifrån. Redan när jag flyttade in i huset för 29 år sedan var värmen strypt till elementet. Jag har testat att öppna flödet men läckaget blir varken större eller mindre. Min granne som har likadant hus som jag har haft läckage på de ingjutna rören i garageplattan. Sannolikheten att problemet ligger i garageplattan är nog hög men hur konstaterar man det på det enklaste sättet?
 
Fråga grannen hur han detekterade att det var läckage just precis i de ingjutna rören i garagegolvet.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Tips. fråga grannen hur han detekterade att det var läckage i de ingjutna rören i garagegolvet.
Det var vatten på golvet i garaget.
 
G Goran45 skrev:
Det var vatten på golvet i garaget.
Då finns bara ett sätt, det är att plugga dom rör som går till garaget, om du börjar med att skruva upp värmen på elementet ett par dygn så kan det kanske gå att känna var dom går , ( kanske med en IR-tempmätare ). Rita på golvet där dom går sen ta en fuktmätare och mäta på golvet. Det brukar vara i en muffskarv
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Då finns bara ett sätt, det är att plugga dom rör som går till garaget, om du börjar med att skruva upp värmen på elementet ett par dygn så kan det kanske gå att känna var dom går , ( kanske med en IR-tempmätare ). Rita på golvet där dom går sen ta en fuktmätare och mäta på golvet. Det brukar vara i en muffskarv
Jag har hittat var röret går ut från huset (bild 1) och kommer tillbaka och ansluts till returledningen (bild 2). När jag stryper flödet under det högra locket på Elementet. (bild 3) så kan jag känna hur det blir kallt i returledningen.
Jag kan också se var i garagegolvet ledningarna varker gå eftersom det finns tydliga skarvar i gjutningen av golvet just där, men inga sprickor. Kan man med värmekamera avgöra om det finns någon läcka på rörledningarna i golvet? Jag pratade med en man på rörfirman jag brukar använda och han påstod att han varit med ett fall där man kunnat hitta läckade intill en ledning i betongen med hjälp av en fuktmätare, kan detta var möjligt.
 
  • Ett rör sticker upp ur ett betonggolv med tydliga skarvar och ingen synlig sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rör som går ut från ett betonggolv bredvid en vägg med synliga skarvar och en bronsfärgad anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorelement med synliga röranslutningar mot gult väggelement och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag undrar om det skulle vara mest effektivt att plugga rören om du inte använder de. Så kan du utesluta de om läckaget fortsätter.
 
Eller ser om du kan sätta 2 ventiler på nånstans för att stänga av den grupp.
 
Eftersom
L lostinsweden skrev:
Eller ser om du kan sätta 2 ventiler på nånstans för att stänga av den grupp.
Det bästa vore ju naturligtvis att montera ventiler på de ställen som framgår av fotografierna. Eftersom det är stålrör (utv. 20 mm) måste det väl gängas? Det kräver väl ganska stort utrymme?
 
C
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.