Gammal termometer som visar cirka 60 grader Celsius monterad på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad denna visar är jag lite osäker på ...

Äldre värmepanna märkt EGOR V-25 i ett källarutrymme med diverse justeringsreglage och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannan

Ärgat mässingsvred på gammalt radiatorrör med en burk under för att fånga upp läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ärgat mässingsvred på vattenburet värmesystem mot tapetbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementvred

Manometer med temperatur i rött och tryck i blått på en panninställning, indikerar runt 20 grader och 1 bar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer med temperatur- och tryckindikatorer, visar temperatur i rött och tryck i blått mot en blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temp panna rött, tryck element blått
Ett säkerhetskärl för ett vattenburet värmesystem i en garderob med skadade tapeter och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetskärl i garderob (rätt benämning?)

Jag tar över ett gammalt hus byggt 1898/1907/1909. Det är vattenburet på bägge plan, stort hus 240 kvm fördelat på två plan plus källare under ca 60% av ytan.

Panna EGOR v-25 installerad juni 1985 kombipanna olja, elpatron och ved. Jag tror ej den har den keramiska insatsen som CTC hade för ökad verkningsgrad (jag hat läst att många eftermonterat den), vet ej hur jag ser det? Fråga 1. Denna panna verkar inställd på att den vid 60 graders panntryck stryper lufttillförseln. Tyvärr finns ingen rökgastermometer, jag ska installera en.

Elementtrycket är 1 bar vid kall panna och vid eldad panna stiger det till över 5 bar och då töms också delar av systemet så att elementen behöver luftas ...? Är expansionstanken för liten? Det är Fråga 2. Säkerhetsventilen är öppet system, säkerhetskärl (för inte är det expansionstank? Delfråga 2) i en garderob på övervåningen och ut på taket om man eldar utan att ha ackumulatortanken inkopplad (ja nybörjarmiss första dagen).

En ny hembryggd ackumulatortank på drygt 1,4 kubik (yey jag lyckades slutföra hans hembygge och få igång den! ). Värmerören till värmeväxlaren i ackumulatortanken drivs med en cirkulationspump. Det finns utrymme/förberett för en cirkulationspump som ska röra om i tanken, men den verkar inte behövas? Det var Fråga 3. Det finns idag ingen termometer i ack-tanken, jag funderar på att installera en.

De gamla mässingsvreden funkar generellt sidådär, de är ärgade och vissa läcker. Jag skulle vilja byta dem mot termostater (ja inte lika snyggt men bekvämligheten vinner slaget) - men hur vet jag vilken termostat som passar? Det var fråga 4. Jag har förstått man får tömma hela systemet så man tar alla vid samma tillfälle.
 
MMA har en bra rothandbok för element ventiler. Men det jag skulle gjort är att byta hela termostat ventilen på elementen. Och och enligt bilder så ser det ut som att du har ett öppet system. Då ska det det expanderande vattnet gå i det blanka kärlet och ett rör går ut genom taket och släpper ut överflödigt vatten som så skulle hända. Med denna variant så är nått fel om trycker kommer upp i 5bar.
Jag skulle fimpa det öppna kärlet och sätta ett rätt dimentionerat tryckkärl vid pannan på den kalla sidan
 
  • Gilla
Fixa-själv
  • Laddar…
S
Manometern är graderad i meter vattenpelare och det finns en markering vid c:a 5,8 m vilket motsvarar expansionskärlets nivå.
Rymmer expansionskärlet minst 80 liter, kan det räcka till.
Fyll på tills det kommer vatten i skvallerröret, röret till vänster i bild anslutet överst i sidan på expansionskärlet, som brukar mynna över en golvbrunn i pannrummet.

Acktankens vatten skall inte "röras om" vilket fördärvar skiktningen.
 
  • Gilla
Fixa-själv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.