Nej, det är den inte när man gör affären och renoveringen i vinstsyfte.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är den inte när man gör affären och renoveringen i vinstsyfte.
Vad är den på då?
Han påstod att man kunde komma undan med det.
 
Nej, då blir det näringsfastighet och 27% skatt istället, 30% på 90% av vinsten.
 
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Jag hoppas att han skattade det som det ska och inte bara betalade vinstskatten.
Betalar man kontant till personer som jobbar så är sannolikheten för svartjobb rätt stort skulle jag säga.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Betalar man kontant till personer som jobbar så är sannolikheten för svartjobb rätt stort skulle jag säga.
Det tror jag med
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, då blir det näringsfastighet och 27% skatt istället, 30% på 90% av vinsten.
I min värld innebär näringsfastighet ett jord- eller skogsbruk eller liknande fastighet där en näring bedrivs.
Om man köper en bostad och renoverar den ändras inte per automatik den bostadens klassning, men reparationen som sådan kan såklart utföras som näringsverksamhet.
Skattesatsen 90% av 30% gäller vid försäljning av t ex skogsfastighet.
 
Ja, samt om du köper, renoverar och säljer direkt, dvs att du inte har för avsikt att bosätta dig där.
 
Mikael_L
Det skulle inte falla mig in att vara skenhelig.
Om jag renoverade ett hus under ett år eller två och sen sålde det, för att tjäna pengar, skulle jag troligen skriva mig där några månader för att sänka skatten lite, till 22%.
Så jag håller inne med kritik över personer som gör så, inga stenar i just detta glashus i alla fall. :)

Men mer än så skulle jag inte fuska, tror jag i alla fall ...
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Hemmakatten
Här bestämt för mig att Skatteverket kräver att man bott ett år om man ska kunna få den lägre skatten. Nu kollas det väl inte så ofta kanske.
 
Det är syftet som är avgörande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.