Hej
Köpt ett hus från 1962. Som är behov av allt i form av renovering. Inget äckligt eller brådskande men i stritt behov av kärlek. Jag och min sambo ska göra mkt men lejer bort badrum och el.
Nu till frågan! Vi har lejt bort badrummet. Det bilas, läggs nya rör, gjutas upp osv. Det jag undrar över vad hantverkaren har för ansvar för damm och spridningen av damm? Läst en del har om undertryck osv. Har blivit svårt att andas i huset. Dammsuger med avskiljare och våttorkar varje dag. Vet att en del dammspridnong är typ oundvikligen men känns som dom är slarviga. Dom har satt en del plast.
Dessutom har jag en forcerad ventilation som dom ej skyddat nånting
 
Dom har precis det ansvar du gett dom och vad dom själva prioriterar.
 
T
Oftast tar man in en luftrenare, en liten fläkt som har filter ,den fångar upp damm och små partiklare som annars yr omkring, Bra både för arbetaren om han följer arbetsmiljöregler, samt för kund att inte hela huset blir nerdammat , sedan täcka över ventilationen, helt onödigt och dra in damm där, även förstöra det aggregatet ( förstör dom den är det deras ansvar och fixa rening) badrum har bara frånluft så allt damm sugs in där. snacka med dom, be dom uppföra sig normalt.
 
Ok tack för svar
 
Dammfälla/luftrenare samt plasta så gott de går, men beroende på planlösning så är det svårt nästa att undvika att fint damm letar sig iväg lite, spec om de bilas och sen kanske flexas.
 
Jo det förstår. Är nästan omöjligt att inte få nåt damm lite överallt. Men det är så mkt damm så hade svårt att andas vissa dagar, även om jag städar varje dag med avskiljare och våttorkning.
 
Ja nej så ska de såklart inte vara , vi hade en kund som hade en son som va super allergiker (även mot damm) där fick vi lägga en en hel arbetsdag 2 man för att bygga en luft sluss genom huset med spec tält och grejer, inget man gör i normalfall men dammfritt blev de(y)
 
  • Gilla
Lufz76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.