Hej! Har isolerat min grundmur av leca och upptäckte idag när jag skulle glesa upp för fibercementskivorna att jag fått lite kondensproblem under plåtblecken.

Undrar om jag tekniskt gjort något helt galet? och hur jag ska gå tillväga för att råda bot på problemet isåfall.

Det bildas ju ett litet hålrum mellan isolering och blecket där luften står still eftersom jag tryckt isoleringen hela vägen upp mot blecket, hade det fungerat att isolera noggrannare så man slipper luftfickor? Eller kan det vara varmluftläckage inifrån som orsakar denna kondens? Syllen till ovanvåningen ligger på lecan med endast syllpapp, borde varit riktig syllisolering kan man tycka.

Jag antar att problemet skulle lösas genom att ha en luftspalt mellan bleck och isol men då går jag miste om isoleringen och kommer ha blottad lecasten som blir kall och skapar andra kondensproblem istället?

Det är en suterängvilla med väggar av lecablock på nedervåningen, insidan kommer få uppreglade installationsväggar med isolering, dock tunnare isolerskikt än utsida väggar.

Laddar upp några bilder så ni får se problemet.

Hoppas det finns någon med goda råd att ge.

Tack på förhand!
 
  • Isoleringsmaterial under plåtbleck med synlig kondens vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand i skyddshandske pekar på kondens på undersidan av ett plåtbleck ovanför isolerad grundmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondensdroppar synliga på undersidan av ett plåtbleck ovanför en grundmur isolerad med mineralull och täckt med en fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varm fuktig luft trycks ut och kondenseras.
Vad har du för ventilation i huset?
Är det en vanlig källare eller krypgrund?
 
surris
Har plåtblecken kontakt med utetemperaturen?
 
allexx allexx skrev:
Varm fuktig luft trycks ut och kondenseras.
Vad har du för ventilation i huset?
Är det en vanlig källare eller krypgrund?
Har ingen ventilation i källaren just nu, skall sättas in självdragsventiler när bygget drar igång där nere, har självdrag på övervåningen med.

Det är ingen riktig källare som så egentligen, då all boyta på nedervåningen är ovan mark.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Har plåtblecken kontakt med utetemperaturen?
Ja, detta är utomhus.
 
surris
R RasmusD skrev:
Ja, detta är utomhus.
Okej trodde det var en källare.
Plåten leder ju värme bra och blir lätt kallare än omgivande luft vilket gör att det lätt fäller ut kondens om luften är varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.