Vårt nya hus ligger precis vid en sjö. Vi ska nu både dra in vatten, och uppdatera uppvärmningen (för närvarande har vi direktverkande el och vedeldad kökskamin). Och jag lurar på om det går att hitta en lösning där vi slår två flugor i en smäll genom att hämta både vatten och värme från sjön.

Om huset redan hade haft vattenradiatorer så skulle saken kanske vara avgjord, då skulle vi bara kunna koppla på varmvattnet vi skulle få från en värmeslinga från sjön till elementen i huset. Men våra element nu är som sagt eldrivna, och kostnaden för att bygga nytt, vattendrivet, system med element låter både dyrt och omständligt.

Så jag tänker - är det så att det går att konvertera värmen från värmeslingan i sjön till tex en luftvärmepump i huset? Vi har 60 m2 att värma upp, så inga monsterstora ytor.

Tacksam för all input!!!
 
En sjövattenvärmepump och en fläktkonvektor är nog närmast din lösning.
Billigast är nog att stoppa dit en luftvärmepump och en varmvattenberedare.
 
Sjövärmepump är ett väldigt bra sätt att skaffa värme om man får tillstånd för det. Kan bero på bottenförhållanden. Dock blir det en stor investering och med 60 m2 är det inte rimligt. I så fall om ni ska bygga ut huset till minst dubbla storleken framöver. I nuläget blir en bra luftluftvärmepump det billigaste alternativet efter vedeldning med gratis ved.
 
Det går att koppla en bergvärmepump till en fläktkonvektor inne i huset. Den lösningen kommer att bli bättre än en luft luftvärmepump i avseendet att den inte tappar i effektivitet när det är kallt ute. Den kommer att vara likvärdig luft luftvärmepumpen när det kommer till hur värmen sprids i huset. Den kommer att vara dyrare än luft luftvärmepumpen.

När man på den kalla sidan tar värme från en sjö tror jag det vanliga är att det ligger en slinga i sjön där en värmebärare cirkulerar. Det är inte sjövattnet som går genom värmepumpen. Så att kombinera att ta dricksvatten från sjön med att ta värme från sjön blir väl bara en fråga om att rören ligger i samma dike.
 
När jag installerade ny värme i mitt hus övervägde jag också att ta värmen från havet. Men jag avstod. Man behöver en ganska lång slinga. Slangen måste förankras på botten så att den inter flyter upp. Samt skyddas för ankare. Och sjön får inte bottenfrysa. Det blev bergvärme.
 
Tack för snabba svar!

Vi tänker ju det här som en långsiktig lösning, där vi också bör kalkylera in planerna på att bygga ett hus till på tomten, (två etager a 40 m2).

Slingan i sjön är ju ett slutet system med nån annan vätska än vatten. Men som jag förstått det konverteras den slingans värme över till varmvatten redan i sjöbotten, varmvatten som sen transporteras genom ledning på frostfritt djup upp till huset, och eliminerar behovet av varmvattenberedare. Och såklart minskar kostnaden för varmvatten till dusch och disk, mm.

Frågan är hur många år man ska räkna på för att det ska va värt den initiala kostnaden för hela systemet.
 
Sjövärme fungerar på samma sätt som bergvärme och jordvärme förutom att rörslingan med köldbärarvätskan sänks ner i sjön med vikter på ganska tätt avstånd. I värmepumpen som står inomhus pumpar man upp temperaturen från ca 4 grader till ca 30-60 grader beroende på vad som behövs för värme och varmvatten. Har tyvärr ingen aning om kostnaden för sjövärmeslinga men det behövs schaktning till stranden och en bit ut och även en hyfsat stor båt med slang, vikter och grodmän som lägger ner slangen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.