Har byggt ett 60kvm hobbygarage 7X8,5 meter. Går att ha 2 bilar där inne men skall göra större jobb ör det bättre att bara ha en bil där. Jag har 3,15 takhöjd o port 3X3 meter (endast en port) Sen höjde jag vägarna ca 1 meter och har därmed fått en hyggligt förvaringsvind. Limträbalk i taket istället för taksstolar o den sticker ut ett par meter ovanför porten. I limträbalken en travers så jag kan hissa upp sakerna där tex motorer eller om det är mindre grejor i en korg. så klart ett par mindre portar däruppe under taket så man får in det man hissar upp.

Efterssom det är ett mekgarage kommer jag aldrig tvätta bilar där o kan på så sätt ha ett slätt golv vilket underlättar i vissa sammanhang,

Det jag i efterhand hade gjort anorlunda är att trots att jag tyckte jag gödslade med eluttag, både 1 fas 16a och 3 fas så är det ändå för få på flera ställen. Jag drog även för tunna rör till kompressorn som står på vinden, Gjorde inte så mkt med min gamla kompressor men när jag nu skaffat en betydligt större kompressor så begränsar de flödet. Jag borde förberett för en saxlyft som man sänker ned helt i goolvet när den ej används. Men "bara" 3,15 takhöjd är det ingen ide med pelarlyftar o de tar mkt plats när de ej används. En helt nedsänkt saxlyft tar ingen plats när den är i nedre läge. Så klart hade det varit trevligt med större men fick inte plats med mer där garaget är placerat på ett vettigt sätt, Större hade varit dyrare och oklart om jag fått bygglov på större heller,

Det bästa jag gjorde var nog att bygga en vind uppepå. Och kanske luft-luft värmepumpen som dels för ned värmen från taket ner till golvnivå och dels går att köra som AC varma sommardagar.
Uw3o6M081znmD0wCl-HBuSsD6QSciUPZGzQNmGW-qsPPzFZASRhRWjenTZaSN2mssB3vceFFohYKrfEqpyt-YmLF7PcKIo5QBWP-HBpvzPvqr7kEZFo_izqxMwG7KQUc5JxuSOP3j5WsFmmSsA-eD0swvHmHHG28xwTj5LufbFBJhokPT7gPtWbWqf22xQwhujNtRzoJqoHa4QABASjFjP7tzE5NUKjV-wioNMEiXtU-yHUENmFVfwl_x5uG1XQRalHn26yx5BrZ_l3nF_BSl-GvJmMR8Dtu2IRykJawDgatBgMBFL0pgEvdHks8ckPqhb2OXeMF55s7vlNb8TGBSPckR4XV6K8LsbdRjruBKqlOwm9uBvJjcJt135kqTbQMfvpiDHSOjfAQKhQs3B45HFnSSDK-rOWRPQv2zG5indqK1l4Rjz5sHeUxAm7fwO_s29TCbepFwKBj1ugwCaE7zeaPU4lFqY9DM1MyvOk1Oi8AJoNLsnW2N5Ja160nGJOsClWinMlI3mhCiRgzFa3l_1IuOZl7vgPmBUTZrGZIOeQQydt2qKD4PhmkvvDrAzWK9ZO97SkgjWUaoT6OknjqFy9dUEpNduxDrtGExQGnHa6djkKr05anIsXGofC5vmiKPF9bF-NC04wm3AMTTfjB4HPMTxW0XV-_64U5Mg7beErXjcQN11Cma_k=w1250-h937-no
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Värmepumpen är skulle jag säga en dyr AC (i drift dvs.)

Bättre att ha hyfsad isolering i väggarna, dörrarna stängda under den heta perioden och en lämplig färgsättning (inget svart plåttak exv)

Ingen som funderar på omvänt golv dvs att täcka taket med torv ?
 
Sedumtak är ju inte så dumt. Fast jag tror det är bättre mot övervärme om man har ett ventilerat ljust tak
 
S skaraborgsfakir skrev:
Värmepumpen är skulle jag säga en dyr AC (i drift dvs.)

Bättre att ha hyfsad isolering i väggarna, dörrarna stängda under den heta perioden och en lämplig färgsättning (inget svart plåttak exv)

Ingen som funderar på omvänt golv dvs att täcka taket med torv ?

Vi har ett ganska välisolerat garage. 300 i golv och väggar samt 400 i tak. Putsfasad på stenskivor men däremot svart plåttak. Där är svalt och skönt i det längsta men när det väl blivit genomvarmt (senaste två somrarna) så är det besvärligt om man inte öppnar för tvärdrag om man skall vara där någon längre stund.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Värmepumpen är skulle jag säga en dyr AC (i drift dvs.)

Bättre att ha hyfsad isolering i väggarna, dörrarna stängda under den heta perioden och en lämplig färgsättning (inget svart plåttak exv)

Ingen som funderar på omvänt golv dvs att täcka taket med torv ?
Värmepumpen används trots allt inte så många timmar som AC på sommaren. I förhållande till att hålla trevlig temperatur vintertid är nog AC förbrukningen en fis i rymden. Garaget hyggligt isolerat men ju mer isolering ju mindre yta att jobba på om man har begränsad byggrätt. Jag skulle säga att det är fönstren som är boven sommartid. Har stora fönster åt ost-syd.ost som släpper in mkt ljus. Hade man byggt utan fönster hade det säkert varit mindre varmt sommartid men å andra sidan hade huset inte sett klokt ut från gatan o det hade känts mer instängt att vara där. När jag använder AC:n så är det inte för att sänka temperaturen så mkt, bara nån grad eller två. viktigaste funktionen är att den torkar ur luften vilket gör klimater där inne så mkt bättre.
 
Skulle bygga högre med fönster uppe och förråd. Travers för tunga lyft.
 
Jag är mest nöjd med bilyften och den nedsänkta bordslyften,,,,,
det jag är minst nöjd med är golvvärmen (under snöperioden) har satt in extra fuktstyrd ventilation och en avfuktare men det blir inte riktigt bra ändå då jag kan köra in och ut bilen flera ggr i veckan ,,,

den största fördelen är dock när man skruvar i traktorn och inte ids ta fram "montörsvagnen" så blir det inte så kallt
 
D DeesL skrev:
Kan inte säg att jag ångrar något eftersom jag (precis som du) tänkte igenom mitt bygge väldigt noga.

Stor och stadig arbetsbänk är ett måste. Jag gjorde en 6,5 meter lång där ena änden är fasta maskiner (skruvstäd, bänkslip etc.). Andra änden är diskho, smådelstvätt. Mitten är bara ren arbetsyta med verktygstavlor lätt tillgängligt.

I övrigt är detta viktigt enligt mig:
Rinnande vatten
Grovtvätt
Svetshörna
Värmegolv / värme
Ordentlig förvaring
Mycket mer ljus än man tror [bild]
Kanske redan frågats, var har du köpt verktygsskåpen?
 
C Corsair skrev:
Vårt garage är 80kvm, vi har även ett litet badrum som är helt ovärderligt. Slog på stort så det är även vattenburen golvvärme som är guld värt så det är alltid 16grader i garaget oavsett årstid. Den absolut största tabben jag gjorde var att sätta in en extra bred dörr. Har en 4.2 meters dörr. Såhär i efterhand skulle man satt in 2 smalare dörrar. Men det är lätt att vara efterklok.
Nu var det ju ett tag sedan du skrev kommentaren, men varför är det bättre med två små istället för en stor port?
 
Största fördelen är att du har en i reserv ifall den ena går sönder ;)

Mer flexibelt med en stor port, man kan ställa bilen i mitten om man vill..
 
Mikael_L
Med stor port släpper man kanske ute mer värme när man öppnar?
Eller det kanske inte är någon betydelsefull skillnad, om man tänker efter så kanske det blir så gott samma ...? :thinking:

Däremot kan man nog motivera en liten vanlig dörr på detta vis.
 
F
D DeesL skrev:
Kan inte säg att jag ångrar något eftersom jag (precis som du) tänkte igenom mitt bygge väldigt noga.

Stor och stadig arbetsbänk är ett måste. Jag gjorde en 6,5 meter lång där ena änden är fasta maskiner (skruvstäd, bänkslip etc.). Andra änden är diskho, smådelstvätt. Mitten är bara ren arbetsyta med verktygstavlor lätt tillgängligt.

I övrigt är detta viktigt enligt mig:
Rinnande vatten
Grovtvätt
Svetshörna
Värmegolv / värme
Ordentlig förvaring
Mycket mer ljus än man tror [bild]
Fan vad fint, så vill jag med att mitt garage skall se ut. Var köpte du inredningen med bänkskiva och lådhurtsar?
 
L loafer skrev:
Nu var det ju ett tag sedan du skrev kommentaren, men varför är det bättre med två små istället för en stor port?
Om vi båda vill använda garaget så blir det ett pusslande med vem som åker in först för att dagen efter åka sist. Med 2 portar slipper man det bekymret.
 
Steeldragon
C Corsair skrev:
Om vi båda vill använda garaget så blir det ett pusslande med vem som åker in först för att dagen efter åka sist. Med 2 portar slipper man det bekymret.
...Va?
Bilarna står väl ändå bredvid varandra oavsett om det är två portar eller en stor?

Eller är din breda port inte bred nog för få ut två bilar samtidigt?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.