Hej!

Har hittat en massa om detta ämne, men inte riktigt något som passar just min situation.

Situationen ser ut så här:
Jag och 3 till personer är intresserade av att köpa en stuga för att sen hyra ut.
Om det bara blir denna stugan eller om vi kommer äga 10 stugor om 20 år vet vi inte, men det finns absolut en möjlighet.
Hyresintäkter skulle kunna hamna på 100k till 150k om året.

Jag skulle vilja ha era råd och erfarenheter för att göra en så säker och ekonomiskt projekt som möjligt.
  • Vår första tanke är att starta ett AB som äger fastigheten, sen äger vi 25% var av ABt. Detta för att inte blanda in någon privatekonomi i det hela. Bra eller dåligt? Utveckla gärna svaret.
    Hur funkar det med moms?
    Vad är och vad är inte avdragsgillt?
    Är det ändå mer ekonomiskt att hyra ut det privat? Hur blir det då med ägandet och när vi börjar bråka om pengar om 5 år? Vi vill ha säkerheten med ett AB.

  • Vad har man för utgifter som man kanske inte tänker på? T.ex.
    förmedlingssajt? För-/nackdelar med förmedlingssajt?
    Oväntade skatter när man kör AB?
Tacksam för svar! :)
 
T
Kan ni köpa den privat så är det bästa lösningen, Nu med dom nya skattereglerna så får man som privat person hyra ut för 40000 kr utan att betala skatt.
 
T
T Takläggare skrev:
Kan ni köpa den privat så är det bästa lösningen, Nu med dom nya skattereglerna så får man som privat person hyra ut för 40000 kr utan att betala skatt.
med schablon avdrag på 20% så behöver du inte ta upp det ens i deklaration, detta gäller per hus och inte per person, så äger du flera hus själv så gäller det per hus ändå, blandar du in AB så måste ni skatta.
 
T
Alltså totalt 50000:- per år med schablon avdraget.
 
T
Per hus, har du 4 st hus, har du 200000:- du inte behöver skatta för, osv
 
Ok, jag har också läst lite om det du nämner.

Men om huset behöver renoveras, är det inte fördel att kunna dra av momsen på inköpta detaljer eller tjänster?

Hur delar 4 personer på detta om man köper det privat? Med minimal risk för alla? Det finns alltid risk för krångel vid dödsfall eller skilsmässa osv,,,
Om allt är frid och fröjd, hur löser man det ekonomiskt? Ska en person få in alla pengar och betala alla utgifter och sen göra en överföring till de andra när allt är betalt? Låter som uppgjort för problem. Men kom gärna med era tips och råd som sagt!
 
T
Vid skilsmässa delas ändå bolaget med maka,gäller AB och inte enskiltbolag. så om någon skiljer sig ska hans del värderas och delas med dennes del i bolaget med sin maka, antingen har han 12% av sina 25% kvar eller får sälja sin del för att lösa ut sin maka,samma vid dödsfall.
 
T
Så det här med AB ,vara gift, är ett gissel med flera ägare.spec vid skilsmässa, eller dödsfall.
 
Jag får säga att det här blir jag övertygad att köra på AB.
Jag ser en stor fördel om man hade varit själv eller absolut max 2 personer.

Ingen av oss inblandade vill ha andra arvtagare inblandade vid eventuella problem i framtiden.
 
Läs på lite om moms/bolag/hyra först. Den momslagstiftningen skiljer sig en del från annan moms. Nu har jag den inte färsk i huvudet men jag har en släkting som fick en fin skatteskuld i samband med liknande upplägg.
 
  • Gilla
Uis
  • Laddar…
Googla på Kattrumpa köp av fastighet. Där finns det fördelar att köpa huset privat sedan skänka de till ett AB för att minska stömpelskatt etc. :)
 
  • Gilla
Uis
  • Laddar…
T
U Uis skrev:
Jag får säga att det här blir jag övertygad att köra på AB.
Jag ser en stor fördel om man hade varit själv eller absolut max 2 personer.

Ingen av oss inblandade vill ha andra arvtagare inblandade vid eventuella problem i framtiden.
Fast med AB ska allt delas, startar företaget medans du är gift ska det delas, så ni som är 4 st, är alla gifta så är det totalt 8 personer som är delaktiga vid just dödsfall, skilsmässa , företaget ska värderas och lösa ut "Frun eller man" vad företaget är värt i sin helhet, sedan 25% varje ägare äganderätt, ska han dela med sin "maka" så vid exempelvis dödsfall ska dom ha 25% av företaget , vad den är värd just då. denna summa måste ni lösa ut, eller om ni inte har råd så måste företaget säljas, eller delar av den.
 
T Takläggare skrev:
Fast med AB ska allt delas, startar företaget medans du är gift ska det delas, så ni som är 4 st, är alla gifta så är det totalt 8 personer som är delaktiga vid just dödsfall, skilsmässa , företaget ska värderas och lösa ut "Frun eller man" vad företaget är värt i sin helhet, sedan 25% varje ägare äganderätt, ska han dela med sin "maka" så vid exempelvis dödsfall ska dom ha 25% av företaget , vad den är värd just då. denna summa måste ni lösa ut, eller om ni inte har råd så måste företaget säljas, eller delar av den.
Hur skulle ett smidigare senario vara om man inte körde AB menar du?
Man kan alltid i ett AB skriva in att aktieägarna/grundarna har första tjing på aktierna vid eventuell bortgång.
Ska man dela ekonomi med andra så känner jag att det alltid är smidigare med ett AB. Sen kan jag för lite gällande fastigheter, men när det kommer till vanligt företagande så är det i min mening alltid AB som gäller.
 
Tack Guzzi och tobben87!

Mer tips är välkommet.

Nu tror jag vi utgår från att det kommer bli ett AB. Tips på vart man kan läsa och om ni har egna ideer så är det välkommet!
 
T
U Uis skrev:
Hur skulle ett smidigare senario vara om man inte körde AB menar du?
Man kan alltid i ett AB skriva in att aktieägarna/grundarna har första tjing på aktierna vid eventuell bortgång.
Ska man dela ekonomi med andra så känner jag att det alltid är smidigare med ett AB. Sen kan jag för lite gällande fastigheter, men när det kommer till vanligt företagande så är det i min mening alltid AB som gäller.
Det man kan göra med AB .
Som enskilt ägande har man just förmånliga skattelättnader vid uthyrning, kanske lite som jag gör, säljer mitt hus på 6 milj, (lågt belånad) köper 4 st fritidshus/stugor, hyr ut dom och får 200000 kr skattefritt ut, detta utöver min vanliga lön. ett hus ger bara skattelättnad på 50000 kr.

Skilsmässa och dödsfall

Vid skilsmässa ska tillgångarna delas lika mellan de tidigare makarna och här ska värdet av eventuella aktier räknas in. En delägare som skiljer sig riskerar att hamna i ekonomisk knipa när den äkta hälften ska lösas ut. Ett vanligt sätt att gardera sig mot detta är att skriva in i kompanjonsavtalet att aktierna är enskild egendom. Om det ska ha någon verkan krävs samtidigt att makarna har ett äktenskapsförord.

Om en delägare dör övergår aktierna till dödsboet. Vanligtvis skriver man in en rätt och en skyldighet för kvarvarande delägare att lösa in den avlidne kompanjonens aktier. För att säkra att de har råd med detta brukar klausulen kombineras med att parterna tecknar en livförsäkring på varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.