Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 926 inlägg
Nej, givetvis behövs bara bygganmälan i TS fall. Men eftersom kommunen saknar underlag på husets befintliga utseende vill man ju ha det i o m att en ändring i fastigheten ska göras (som skulle kunna innebära en utvändig ändring). Kommunen vill m a o veta att i o m ändringen blir utseendet A vilket man beviljar (även om det inte innebär någon ändring) så att sedan inte TS ändrar sig och bygger B.Claes Sörmland skrev:
Det finns ofta ritningar i kommunens arkiv, som i många fall är digitaliserade idag och går att komma åt via nätet och själv skriva ut. Annars är det bara skicka ett mail till kommunens kundcenter och be dem kolla.
Hittar du inga ritningar skulle jag testa att skicka in ett foto och kanske skriva in ev mått på placering av skorsten på fotot. Bör räcka för en så enkel installation.
Hittar du inga ritningar skulle jag testa att skicka in ett foto och kanske skriva in ev mått på placering av skorsten på fotot. Bör räcka för en så enkel installation.
Min kommun krävde också fasadritning för bygganmälan vid installation av eldstad.
Jag tog ett foto på husets fasad och ritade med pilar var installationen skulle ske.
Svårare än så var det inte.
Jag tog ett foto på husets fasad och ritade med pilar var installationen skulle ske.
Svårare än så var det inte.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 709 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 709 inlägg
Kommunen ska inte bevilja något, de ska ta ställning till om de ska förelägga fastighetsägaren en åtgärd i och med anmälan. Jag tror inte det handlar alls om utseende på huset utan i så fall att de vill se höjden på skorstenen över tak/knock för att försäkra sig att rökutsläppet inte inverkar för negativt på omgivningen.andr.ljung skrev:Nej, givetvis behövs bara bygganmälan i TS fall. Men eftersom kommunen saknar underlag på husets befintliga utseende vill man ju ha det i o m att en ändring i fastigheten ska göras (som skulle kunna innebära en utvändig ändring). Kommunen vill m a o veta att i o m ändringen blir utseendet A vilket man beviljar (även om det inte innebär någon ändring) så att sedan inte TS ändrar sig och bygger B.
Jag har nyligen gjort samma sak. Jag tolkade min kommun som att de ber om handlingar som om man ska göra om allt, ny skorsten och hela faderullan. Vi skulle bara byta kamin och sätta huv på skorstenen. Jag gav dem en ”fasadritning” i form av en bild med ritade streck på. Det va fullt godkänt
Claes Sörmland skrev:Kommunen ska inte bevilja något, de ska ta ställning till om de ska förelägga fastighetsägaren en åtgärd i och med anmälan. Jag tror inte det handlar alls om utseende på huset utan i så fall att de vill se höjden på skorstenen över tak/knock för att försäkra sig att rökutsläppet inte inverkar för negativt på omgivningen.
Hmm ja diskussionen i tråden hittills utgår från att det är ok så länge befintlig skorsten används, men om den inte uppfyller nuvarande regler för rökrörets höjd i förhållande till taket är det kanske inte ok - minns inte reglerna för detta då vi byggde nytt rör...
Om de nu ber om en fackmannamässig skalenlig 1:100 ritning för att det är viktigt att se vart på huset skorstenen sitter (det är enda argumentet som han hittat) så borde det väl vara det man behöver? Då borde de ju inte tolerera en bild med pilar?
Det är förövrigt en lantbruksfastighet med närmare en kilometer till närmaste granne, omgivningen borde inte störas nämnvärt oavsett väl?
Det är förövrigt en lantbruksfastighet med närmare en kilometer till närmaste granne, omgivningen borde inte störas nämnvärt oavsett väl?
De krävde en 1:100-ritning av mig med men fotot med kludd dög. Syftet med det man skickar in är inte att kommunen ska bedöma din skicklighet i arkitektritning, utan att de ska få en uppfattning om vad det är du vill bygga. Och då funkar en skiss rätt bra.MrFritzy skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 709 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 709 inlägg
Vår kommun hade krav på fasad- och planritmingar när vi installerade braskamin i befintlig murstocken.
Efter samtal med handläggaren där jag påtalade att de redan hade de gamla fasadritningarna från när huset byggdes så godtog dom nytagna bilder på huset.
Efter samtal med handläggaren där jag påtalade att de redan hade de gamla fasadritningarna från när huset byggdes så godtog dom nytagna bilder på huset.