Hej! Håller på o bygga ihop en släpvagn till virkeskörning och har kommit till en funderare nu.
Skulle de funka att köra tryckimpregnerat i tjocklek 22mm? fördel är ju att det är billigt!
Eller ska man satsa på en dyr skiva av antigen aluminium eller plyfa?
 
  • Ram till en släpvagn under konstruktion i en verkstad med metallskelett och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tss skrev:
Durkplåt i aluminium blir dyrt,kanske dessa istället:
Då flaket är 1600x3000 så måste jag tyvärr köpa två skivor
 
Haara93 Haara93 skrev:
Då flaket är 1600x3000 så måste jag tyvärr köpa två skivor
"Riktig" släpvagnsplyfa är 15mm tjock, 1520mm bred och lite drygt 3m lång(kommer ej ihåg exakt mått). Det är absolut vad jag skulle rekommenderat.
De brukar ligga på ca. 300 kr/m2 vilket jag personligen tycker är värt det för att få ett hållbart skikt i mitt släp.
 
random vattenfastfanér 15/18mm duger bra =)
 
  • Gilla
Olsbx
  • Laddar…
En uppdate på projektet! Det fick bli 28x120 tryckat på flaket, knappt 500kr för matrialet.
Fördelen med tryckat är att jag kan bygga provisoriska lemmar och kan enkelt skruva fast dem i virket om de blir nån gruskörning. Kommer även dra fast ett ställ för framhjulet på hojen så man lätt kan lasta och spänna den.
 
  • En nybyggd släpvagnsflak med nylagda tryckimpregnerade brädor av storleken 28x120 i ett industriellt garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
B.Dagman och 4 till
  • Laddar…
Haara93 Haara93 skrev:
En uppdate på projektet! Det fick bli 28x120 tryckat på flaket, knappt 500kr för matrialet.
Fördelen med tryckat är att jag kan bygga provisoriska lemmar och kan enkelt skruva fast dem i virket om de blir nån gruskörning. Kommer även dra fast ett ställ för framhjulet på hojen så man lätt kan lasta och spänna den.
Hej. Gammal tråd, men testar skriva ändå. När du registreringsbesiktade släpet, hade de någon åsikt om detta? Jag är i färd med att starta ett liknande projekt med en lång vagn för att kunna lasta atv och huggarvagn utan att behöva köra två vändor…
 
Ett tips längs vägen...
Tryckimpregnerat kan vara aggressivt i kontakt med metall.
En skiva är lika stark överallt medans brädor är klenare i mellan brädorna och har en tendens att röra sig mer(krympa).
 
  • Gilla
Lindéns
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.