I mitt fall var det banken som gjorde den bedömningen. Områden som inte är lika attraktiva gav de 75%..på denna 85%-90% av tillverkarens uppgifter på vad det skulle gå på. Sen om du gör lite jobb själv så har du en del kontantinsats med :)
Tar du in lite svart arbetskraft för enkalre jobb så får du ännu mer över ;)

(nu blev det inget ändå, men man har lärt sig en hel del om branschen och hur alla gör vad du vill för att du skall låna & bygga).

 
SBAB har "egna" godkända värderingsmän de jobbat emot, kolla deras hemsida www.sbab.se och hitta länken till deras värderingsmän, där får du mer info.
:)
 
Det är ju vanligt att banken hänvisar till en lokal mäklare som värederingsman. Och jag tror att det är vanligt framförallt på mindre orter att flera banker använder samma värederingsman. Så jag tvivlar på att du får olika värdering beroende på vilken bank du går till. Däremot kan det säkert variera mycket mellan olika värderingsmän.

Det är ju inte direkt en exakt vetenskap.
 
Vad det gäller SBAB så har jag fått för mej att de inte ger byggnadskreditiv men jag kanske är helt ute och "cycklar", rätta mej gärna.
Planerar själv bygga på mindre ort.
Min bank kontaktade en lokal mäklare för värdering.
Lyckligtvis värderade han bygget högre än vad banken gjorde vid sin första anblick.
 
-Ja, förhandsvärdering
-Nej, inget kreditiv om man byter bank när bygget är klart.
 
Fick tipset här på forumet att låta banken göra sin värdering men att man dessutom bör ta in t ex en fastighetsmäklare eftersom de värderar till det faktiska marknadsvärdet medan banken gärna nedvärderar huset för att man ska tvingas låna mer!

Om man får två helt olika värderingar bör man ju kunna ifrågasätta detta och därmed få upp värderingen på huset till ett marknadsmässigt värde.
 
ante100 skrev:
Vad det gäller SBAB så har jag fått för mej att de inte ger byggnadskreditiv men jag kanske är helt ute och "cycklar", rätta mej gärna.
Du har rätt, SBAB har inte byggnadskreditiv.

Jag ska bara berätta hur det gick med våran värdering..vi tog värderingen via ett värderingsbolag (inte mäklare). Huset är ett 1½ planshus i Stockholmsområdet. Övervåningen är ännu inte färdig, inte heller något gjort på tomten. Vi blev lite besvikna när vi fick värderingen..den låg rätt mycket under byggkostnaden. Jag tyckte att det var mycket konstigt och påpekade det till värderingsmannen och vips så fick vi upp värderingen 400.000 ;D
 
Problemet är att långivaren har ensamrätt på sin uppfattning så länge det inte går att objektivt anmärka på den.

Om en bank värderar en fastighet till 10-20 % lägre än någon annan vad säger vem som har rätt. Dessutom är det svårt att angripa en försiktig värdering med tanke på den konkurs-situation som rådde inom finansväsendet bara för 10 år sedan där anledningen var riskfyllda krediter.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.