yonna yonna skrev:
Jag hade samma problem när jag skulle bygga. Arkitekt fick uppdraget: litet, ca 100 kvm, enkla hållbara material, energivänligt. Lokal byggare. Idag, knappt 15 år senare, hade jag nog täckt taket med solpaneler men har tyvärr takfönster som inte är optimalt för detta. Värmer med liten pelletskamin i vardagsrummet. Huset är energisnålt. Visserligen byggt med betong som inte är energisnålt vid tillverkningen men hållbart i längden. Testa önskemålet med en arkitekt. Standardhusen är avsedda för den breda allmänheten även om köparen får lov att justera ritningen. Jag byggde tex utan badkar men har liten bastu i anslutning och den används flera gånger i veckan. Minimalistiskt hus har blivit mycket lyckat för mig.
Det är nåt sånt här som jag börjar närma mig mer och mer. Får man fråga hur mycket ditt hus kostade i slutändan och hur mycket kostade arkitektens arbete?
 
Räkna med 10-15% av byggkostnaden. En duktig arkitekt sparar in stor del av denna summa genom rationella lösningar typ standardiserade fönstersättningar, genomgående materialval och ekonomiska planlösningar. Det underlättar om arkitekten inte begränsas mer än av beställarens funktionskrav - ganska självklart att en arkitekt då blir mer engagerad.
 
  • Gilla
Katarinavästerbotten
  • Laddar…
Problemet är bara att många Arkitekter drar precis åt andra hållet. Lite extravaganta matarialval och ett parti med extra stora fönster som är special och kräver en extra kran..
Men håller med i övrigt, en smart och genomtänkt layout är värd mycket
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bygg i lösvirke så får du huset som du vill. Försök hitta en snickare som är med på dina idéer. Blir förmodligen billigare än att köpa ett kataloghus.
Instämmer med Hemmakatten!
Det gör det lättare att modifiera och planera, så bygget precis passar ens egna önskemål.
Så byggde vi vårt nuvarande hus. Och vi avstod till exempel från ett färdigt kök.
Vi fixade detta själva, köpte billig diskbänk och annat på blocket, och kunde anpassa inredningen så den blev perfekt för vårt sätt att leva.
Att det tog ett par månader, då vi fick diska i tvättstugan och koka och steka på ett campingkök, var bara en del av charmen med det nya huset :)
 
  • Gilla
Mon Amie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.