Fairlane
Man kan dra av för precis allt möjligt i deklarationen med eller utan kvitton. Det betyder ju inte att man har rätt till avdragen. Det kan gå igenom, det kan avslås och det kan leda till skattetillägg eller böter.

För många år sedan hade jag en bekant som drog av ALLT på sitt företag. Han drog av för inköp av blöjor, inköp av mat till famljen, alla kostnader för bilen etc, dvs utgifter som inte hade ett dugg med företaget att göra. Vi övriga försökte förklara att det inte var tillåtet, men han var fullständigt säker på att det var ok, eftersom han gjort det året innan och det hade gått igenom. Om det inte hade varit tillåtet så skulle ju inte Skatteverket (Skattemyndigheten hette det nog då) godkänt han deklaration. Hur det hela slutade sen vet jag inte. Risken fanns ju alltid att han skulle kört på detta upplägg i flera år och Skatteverket vid något tillfälle skulle upptäckt det och kollat tidigare år. Det hade nog gjort ont ekonomiskt.

Några andra tips till TS kompis kan vara:
* Anmäla till försäkringsbolaget att man haft inbrott och fått lösöre för 1 miljon stulet, trots att man inte haft inbrott
* Försöka få till ett sjukintyg som kanske kan ge pengar från Försäkringskassan trots att man inte är sjuk
* Tanka bilen utan att betala
* Ta några av grannens saker

Allt ovan är möjligt och folk gör det. Om man känner att man behöver motivera sig (som att man anser att vinstskatten är för hög) så kan man ju anse att försökringspremien är för hög, man tycker att det vore trevligt med lite extrapengar från Försäringskassan, man tycker bensinen/dieseln är för dyr, man tycker att det är orättvist att grannen har så fina saker.

OBS! Det kan finnas spår av ironi i ovanstående, om man letar noggrannt.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Allt ovan är också exempel på att ta av andras egendom. Att jobba för att behålla sin egen egendom är vi många som anser vara ganska annorlunda moraliskt. Blir man klådd på mer än 50% av lönen ([total pay cost]/[total taxes] > .5 på senaste lönespecen) och samtidigt ser hur lite man får för pengarna blir man ganska sugen på att minska sina bidrag till staten.

Men det är off topic. Svaret på TS fråga är som tidigare givits att "Jo, detsamma gäller".
 
Nej, det är ingen stor skillnad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Känner en kille som köpte ett hus i början av året för knappt 400 000, renoverade upp det själv tillsammans med några killar från Baltikum som han betala kontant. Värmepumpar, kakel etc köpte han vitt och utnyttja Rot till max. Köpte material där det var billigast och har nu sålt huset för 3,4 miljoner
 
Fairlane
Hyfsat bra vinst. ROT blir nästan marginellt i sammanhanget. Huset måste varit i riktigt dåligt skick från början?! Annars är det ju svårt att hitta något för det priset om det inte är i ett område där husen generellt är otroligt billiga (avfolkningsbygd), men då får man ju knappast 3,4 senare heller.
 
Utgångspriset var en miljon lägre och efter budgivning blev det en miljon högre trots en del ganska allvarliga brister i besiktningen
 
Fairlane
Som sagt hyfsad affär. Märkligt att folk bjuder som galningar om det är allvarliga brister i besiktningen, men det kanske är ett ok pris på orten?
 
C crazytok skrev:
Så kan man naturligtvis se på det, man kan också se det som att man tycker att vinstskatten är för hög. Om man ens tycker att den ska finnas överhuvudtaget
Nu är det ju inte så ett utvecklat demokratiskt samhälle fungerar. Om man tycker att det skulle kännas bättre att bo på medeltiden så finns det andra länder att flytta till.

Här är en tråd för Östling och ni andra som undrar "vad fan får jag för pengarna?!"
https://www.byggahus.se/forum/threads/en-historia-om-bygge-biorum-och-cancer.228931/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju hälsa din "kompis" att han med detta tankesätt avsäger sig all rätt att klaga på bland annat polisverksamhet och vården. Alternativt kan ju din "kompis" flytta till ett land med lägre vinstskatt, då blir ju detta en ickefråga. Men att bo kvar i Sverige med alla dess förmåner, bland annat 5 veckors betald semester, och sen gnälla över och även försöka skattefuska rimmar illa. Och detta kommer från en person som röstat på moderaterna senaste tre valen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
C calibramicke skrev:
Du kan ju hälsa din "kompis" att han med detta tankesätt avsäger sig all rätt att klaga på bland annat polisverksamhet och vården. Alternativt kan ju din "kompis" flytta till ett land med lägre vinstskatt, då blir ju detta en ickefråga. Men att bo kvar i Sverige med alla dess förmåner, bland annat 5 veckors betald semester, och sen gnälla över och även försöka skattefuska rimmar illa. Och detta kommer från en person som röstat på moderaterna senaste tre valen.
Semester betalas av arbetsgivaren och är därmed rimligast att se som uppskjuten lön. Har inget med staten att göra.
 
jonmo jonmo skrev:
Semester betalas av arbetsgivaren och är därmed rimligast att se som uppskjuten lön. Har inget med staten att göra.
Och därmed föll hela resonemanget? Poängen gick dig uppenbarligen helt förbi.
 
T
D Daniel 109 skrev:
Försöker man dra av utgifter man inte haft så ska man åka dit för det. Jag fattar inte att vissa i princip tipsar om hur man skattefuskar. Det är våra gemensamma resurser som pengarna tas ifrån.
Jag har haft flera fall där skatteverket räknat fel.
En när jag inte fick ihop skatteuträkningen , den stämde inte, jag ringde skatte handläggaren, hon gick igenom den och sa hon har räknat rätt! Om jag inte var nöjd så fick jag överklaga till nämnden!
Tur nog hade jag min svärfar som satt just i nämnden, fråga hur det fungerar, skattehandläggaren kommer läsa upp ärendet för oss och vi bedömer den, men skit bra då kan du skatteuträkning ,,, får till svar nej det kan jag inte.

Men fan hon lura nästan mig som ser att det är fel, då kommer hon lura er ännu lättare.
Svärfar : ring en annan skattehandläggare, sagt och gjort ,jag ringde en annan, han: det är exakt det här jag jobbar med om dagarna(skatteuträkningar) han öppna ärendet, bad att få ringa lite senare,. Han ringde några timmar senare, berätta att jag hade rätt, det var fel uträknat, han har redan ändrat och betalt in pengarna på mitt konto.

Hur mycket tips jag vågar lämna ut på linjen vet jag inte, många kan störa sig på dom.

Men ger grundläggande tips.
1 Man får ha material med sig från "innan" man köpte huset, om man har kvar dessa kvitton.= Godkända
2 Man får köpa material via blocket(privat) mot ett skrivet kvitto = Godkända
 
Jag vet att det är arbetsgivaren, det var därför jag skrev förmåner, inte statligt stöd. Men, att ha 5 veckors semester är en jäkla lyx vi har som man inte tänker på. Istället för att bara dryga sig och klaga på Sverige så bör man uppskatta saker vi tar för givet. Man får ta nackdelarna med fördelarna. Vill man skattefuska eller betala lägre skatt, visst flytta till något annat land med andra skatteregler, men förvänta dig inte att man kan ha samma förmåner och skyddsnät som man har i Sverige. I exempelvis USA har man noll lagstadgade semesterdagar.
 
P Putte 9497 skrev:
Känner en kille som köpte ett hus i början av året för knappt 400 000, renoverade upp det själv tillsammans med några killar från Baltikum som han betala kontant. Värmepumpar, kakel etc köpte han vitt och utnyttja Rot till max. Köpte material där det var billigast och har nu sålt huset för 3,4 miljoner
Jag hoppas att han skattade det som det ska och inte bara betalade vinstskatten.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag hoppas att han skattade det som det ska och inte bara betalade vinstskatten.
Han sa att skatten var 22 %
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.