Hej

Har ett dilemma. Renoverar hemma och bygger nytt kök. Har gas i lägenheten och tycker det är charmigt och ska ha det kvar. Vi tar bort virrvaret av rör och den gamla mätaren dock.

Jag hade ju tänkt mig att kapa inkommande vita röret nära golv och redan där svänga in under bänk. Tydligen var detta väldans svårt dock och istället gjorde man som på bild med kopparröret. Jag har en del issues och lite OCD and what more och vet inte om jag kommer kunna stå ut med det där. Visst, målar man in det eller gör ngt arty-farty av det kanske det funkar. Men hade ställt in mig på att få bort skiten. :cry:

Problemet är att verktyget de gängar med kräver 10cm clearance runt sig (?). Så då behöver man riva delar av vägg samt dörrfoder/karm. Uppskattningsvis för gas coh snickare så är det runt 20 000.- i jobb. Även jobbigt då de måste stänga gas på hela den stammen och då måste lufta hos grannar. De behöver även kolla så inte röret hos granne under mig rör sig och gör det det så behöver jag förmodligen betala för att återställa ytskikt där. :oops:

Oklart vad jag vill med denna post. Kanske finns det någon gas-kille här som har andra tankar på hur man kan lösa det och verifiera om huruvida det verkligen är så mycket jobb? Eller någon annan OCD-nisse som kan ge moraliskt stöd. Kommer man vänja sig vid att ha detta på väggen...? :thinking: Är det värt 20 000.- för att få bort det? :thinking:

Ett renoveringsprojekt med synliga gasrör och gammal mätarenhet på en vägg bredvid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Föränderligt renoveringsrum med exponerat kopparrör för gas, dörrkarm och kablar på ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett gult måttband vid ett koppar gasrör som sticker ut från en vit vägg, nära en träkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparrör för gasinstallation längs en vit vägg med utklippta figurer av Mario och Luigi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att veta exakt vad jag kan bidra med men.....

Jag har pluggat mitt gasrör i lägenheten. Röret, satt precis som ditt rör dikta an mot väggen mot ett dörrfoder.

- min gaskille behövde inga 10 cm runt om röret snarare 5-6 cm.

- han behövde inte stäng av gasen i hela fastigheten. Han öppnade bara fönster och gjorde jobbet hastigt.

Kostnad för arbetet var typ 1500 kr.

I ditt fall hade jag knackat ner en del av väggen och fått in röret under diskbänken om det nu är i enlighet med gasföreskrifterna.
 
Men han kapade det? Behövde han gänga det för att plugga det?

Tack. =)
 
Ja, han kapade röret röret nere vid golvet. Pluggen gängas på röret.

Du kan inte bygga in ledningen då?

Regla upp en liten vägg?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Har fase inte plats för att regla upp en liten vägg. =/ Blir för tight med skåp/lådor.

Men låter ju lovande med din rör-kille. Snackar vi stockholm? Vilken firma?

Tack
 
Japp,

Hittade ett gammalt mail från firman. Det var info@rorservicebromma.se. De tog 2100 kr tydligen. Jag hade bilat bort 6 cm runt röret.

Säker på att du ska ha kvar gasen. Kag pröjsade typ 700 kr kvartalet till stockholm gas eller va du hette. Rena rånet. Induktion är blixtsnabbt :)
 
Såhär såg det ut hos mig:

Öppning i en betongvägg med synliga rör och delvis frilagd grov betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med vitmålade träväggar och synliga kablar, markerat för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
Fan vad schysst! Tack! Ja det där ser ju verkligen lite mer hanterbart ut än scenariot de målade upp för mig. Du har tom samma tråkiga slags väggar som jag har.

Mjo, vill ha gasen kvar då jag renoverar i lite retrostil och tycker det är charmigt. Men drar fram el så det finns om man vill byta i framtiden. Därför det vore framtidssäkrare att fixa dessa rör korrekt nu från början och då även lättare att stänga och plugga för den som vill kasta ut gasen.

Ska maila de där och se m de finns kvar. Hemsidan verkade lite trött. :crysmile:

Stort tack igen! (y)


D Derbyboy skrev:
Japp,

Hittade ett gammalt mail från firman. Det var info@rorservicebromma.se. De tog 2100 kr tydligen. Jag hade bilat bort 6 cm runt röret.

Säker på att du ska ha kvar gasen. Kag pröjsade typ 700 kr kvartalet till stockholm gas eller va du hette. Rena rånet. Induktion är blixtsnabbt :)
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Stort tack igen Derbyboy. Fick tag på Rolf och han gjorde klart det för mindre än 4000.- :cool: Kunde inte vara mer nöjd! :ok: Snickaren bilade ur vägg och kapade dörrfoder (som kommer vara finare än nytt när det är ihopsatt igen :giggle:) sen kom Roffe och kapade och fixade.

Rekomenderar denna herre varmt. Trevlig, snabb och tillmötesgående!

https://www.hitta.se/rörservice+bromma+ab/bromma/hlssvijg

Vägg med utsparning runt rör, bilat golv och kapade dörrfoder under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med bilat urrymme runt rör och avkapade dörrfoder, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vattenventil med gul spak i en urbilad vägg, med synliga rör och dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.