Vi har så gott som bestämt oss för vilken anläggning vi ska välja men vill bara passa på att höra vad "proffsen" här på forumet har att säga om följande upplägg.

Förutsättning
220 kvadrat tvåplanshus med beräknat toppeffektbehov 11 kW i mellansverige. Golvvärme i bägge planen.

Tänkt utrustning:
9kW bergvärmepump, borrdjup 170 m (aktivt ca 160), 300/160 liters VVB, frånluftsmodul, 100 liters arbetstank för värmesystemet.

Har vi missat något, finns det några kloka råd att ge? Gärna snabba svar, inte lång tid kvar till beställning
 
slingorna ska trimmas in utan termostater.
en innegivare kan inhandlas, men ej kopplas in fören slingorna justerats rätt & pumpen justerats rätt = vinter numer 2, eller ialla fall inte första halvan på första vintern.

varken termostater eller innegivare ska vara styrande, det ska utegivaren ihop med pumpens värmekutva & finjustering vara.
 
Tack CarMan, men frågan gäller utrustningen. När det gäller intrimmning för optimal drift lär jag återkomma senare. Tänker vi rätt när det gäller utrustningen?
 
Skulle nog borra lite till om jag vore er!
 
Hur "lite" är lite och vad är vinsten med det?
 
Robert_Maria skrev:
Hur "lite" är lite och vad är vinsten med det?
det kostar ungefär 260:-m att bora, inkluseve kolektor & sprit, samt arbete. (totalt alltså)

10m till kostar 2600:- & är värt att sattsa på.
 
Vad vinner vi på att borra djupare förutom en tunnare plånbok? ;)
 
Ursäkta en dum fråga men... Marginaler för vad? Mot vad????
 
Att få upp tillräcklig energi förstås!
Mycket går att beräkna innan när det gäller dimensioneringen av värmebehov/värmepump m.m. MEN ingen har en aaaaning om hur det ser ut i backen! Vilken temperatur och framför allt flöde har du nu, och vad blir detta i framtiden - det går inte att veta i förväg utan visar sig först långt efter borrarn har lämnat platsen....

Du kanske dessutom vill förbereda för en utbyggnad/garage/pool/fläktkonvektor - då gäller det att ha marginalerna på sin sida.
 
Jamen förutom att man har bättre marginaler så får du bättre verkningsgrad på pumpen med djupare hål, eftersom den därigenom får lite varmare köldbärare att arbeta med!

En installatör dimmensionerar ofta i klenaste laget, för att kunna lämna billigaste offerten...

Att ta lite djupare hål lönar sig alltså, på sikt!
 
Tack för besked mina herrar (förmodar jag). Det blir ett något djupare hål. Räcker 10 meter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.