Hej!
Har läst många trådar på forumet om fuktspärr och råden haglar lika olika som haglets storlek. Jag hade över två kakelfirmor för att titta på min källare och den ena vill fuktspärra hela källaren där badrummet ska vara, just för att alla standarder och garanti samt försäkring ska gälla. Men den andra kakelfirman ville inte fuktspärra alls utan göra riktigt bra fall så att vatten aldrig står (vilket man alltid gör ändå!). Här på forumet är det som sagt olika mantran. De flesta är nog överens om att man bara behöver fuktspärra runt de zoner som är utsatta plus lite extra utanför dessa dvs runt dusch och bad (ardex 8-9) just för att förebygga att man får bom på kakel om inte fukten kan vandra. Men det står olika beroende på om man har en isolerad källare eller inte.
Jag har isolerat min källare i golvet med isodrän och sedan platta med vattenburen golvvärme plus dränerat runt huset med isodrän. Fuktvandring kan dock fortfarande ske under klacken på huset till den nya platten.
Vad ska jag göra? Skicka gärna med texter från olika byggrådsförslag tex från GVK eller kfr eller dyl.

tack för alla svar och er tid.

/Sam
 
Kolla vad ditt försäkringsbolag säger... De har ju sina egna ideer om allt men de ska ju betala om nåt händer.. O de gör de inte om de anser att de är felaktigt uppbyggt..
 
  • Gilla
Daniiel026
  • Laddar…
Jo, jag har ringt dom och de vill bara att man följer de byggstandarder som finns. Vilket är många, och olika.

/Sam
 
OK... Det gör det hela lite svårare..
 
Det beror lite på hur stort badrum du ska ha, är golv ytan normalstort så bör du isolera hela badrumet för då är det inget problem med fuktvandringen men är det ett gifantiskt badrum så räcker det med dushhörnan med marginal samt golv vinkeln ca 20 cm ut på golvet runt om.

Stefan_h skrev:
OK... Det gör det hela lite svårare..
 
Vad menar du med normalstort (på ett ungifär)?

Gigantiskt?
 
3-5 kvm golvyta


dalle skrev:
Vad menar du med normalstort (på ett ungifär)?

Gigantiskt?
 
Golvet i både badrum och tvättstuga, som kommer bara vara avskilt med en galsbetongvägg, är ca 28kvm. Ganska stort med andra ord.

/Sam
 
Ska du ha golvbrunn i tvättstugedelen också?


Samonite skrev:
Golvet i både badrum och tvättstuga, som kommer bara vara avskilt med en galsbetongvägg, är ca 28kvm. Ganska stort med andra ord.

/Sam
 
Japp, tre stycken, en till tryckkärl och värmepump. En till tvättpelaren. Och sedan är det en mitt på golvet, någon slags reservbrunn om det blir översvämning eller nåt.

/Sam
 
Hejsan!
Jag har gjort ett badrum i källaren helt utan fuktspärr, visserligen med badkar, men jag fattar faktiskt inte riktigt vitsen med en fuktspärr, du riskerar ju att få fukt som pressar mot spärren underifrån.
Alla material innehållar alltid lite fukt, stenmaterial är okänsliga mot fukt, så länge man undviker träkonstruktioner i golvnivå så är det väl bättre att låta betongen sköta fuktbalansen på egen hand.
Det går säkert att lägga en fuktspärr utan problem om man har väldigt bra dränering, men vad är vitsen, vad kan hända?

mvh
Steffe
 
jag har haft planer på att klinka vår Bastu/dusch och tvättstugeavdelning i källaren och har fått olika råd, men anser själv att det inte kan vara bra att tätskikta så stor yta på ett betonggolv, i vårat fall 23kvm. Jag ifrågasatte den som sa att man skulle täta hela golvet, och sa att det är en naturlig fuktvandring i betonggolvet, och om underkommande fukt inte kan dunsta kommer den att lyfta tätskiktet och pressa lös klinkern från golvet. En annan sa att det räcker att täta just kring avloppen, och duschhörnan och så täta en rand från duschen mot avloppet där vattnet kommer att rinna. Buden är som sagt många. Om jag ska lägga klinker så kommer jag täta duschhörnet, och runt avloppen, eventuellt skarven golv vägg, men absolut inte allt.

/Stefan
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Håller på med badrum i källaren också. Dock är vårt badrum ganska litet, rätt exakt 2½ kvm. Det innehåller både dusch och toalett. Badrummet ligger i mitten av huset och har ingen yttervägg. Har bilat upp vissa delar av golvet för att byta avlopp och det jag har känt på av materialet så känns det tort. Dock får man ju ta hänsyn till att det är vinter nu och så. Men i vilket fall som helst så kommer jag nog att täta hela golvet då källaren är totalt på 106 kvm. känns som de 2½ kvm i mitten av huset utgör en försvinnande liten del av ytan.

// Snozzi
 
  • Gilla
Excanto
  • Laddar…
Jag skakar liv i den här tråden och frågar vidare:

Vi håller på att bygga ett nytt badrum i källaren. Har bilat upp golvet, lagt frigolit som isolering, lagt nytt avlopp och lagt vattenburet värmegolv och gjutit igen. Står i begrepp att lägga klinkers och sätta kakel. SKA vi eller SKA vi INTE fuktspärra? Vi ska ha dusch och badkar, räcker det med att fuktspärra där vatten kommer direkt på kaklet? Och runt golvbrunnarna, självklart.
Badrummet är mot mark och utanför är det en fuktdräneringsmatta/Platonmatta samt dräneringsrör.
Min tanke är att INTE fuktspärra. Då borde ju fukten som kommer från marken kunna vandra fritt och inte bli ståendes nånstans? Sätter jag en spärr, borde markfukten trycka på underifrån? Lossar klinkersen då?
 
Allt beror på omständigheterna. T.ex. hur mycket isolering och hur fuktig marken är under golvet. Jag frågade två experter som båda tyckte att jag skulle tätskikta. Så fick det bli och detta har funkat sedan 2002 utan problem. Värmen brukar var avstängd några månader om året, men vill man vara på den säkra sidan så bör den vara på året om. Gör man så, så kan fukten aldrig ackumuleras under tätskiktet.

Det är mycket viktigt att betonggolvet är uttorkat innan du tätskiktar. Speciellt om du använt vanlig betong. Denna fukt syns inte, den måste mätas. Jag tog experthjälp för detta och fick köra med en avfuktare.i en vecka, trots att golvvärmen innan dessa var igång under någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.