Hej,

Jag har en massa borrande i betong framför mig. Röd plugg och skruv. Så det alltså en förfärlig massa 5,5mm-hål jag ska borra. Vilken maskin är bäst till detta? Ska man gå på en större borrhammare? Eller en mindre borrhammare fast fortfarande med SDS-shuck? Eller finns det vanliga kombimaskiner som fixar jobbet. Jag behöver nämligen en vanlig borrmaskin också. Finns det någon duglig borrmaskin med slag som grejar det här tro? Jag har provat med en äldre borrmaskin med slag. Den fixar det inte.

Jag har för mig att bosch har någon modell där man kan byta chuck. Dvs man kan använda den som vanlig borrmaskin och borrhamare.

Ös på med tips nu på den perfekta borrmaskinen. Rimlig prisklass gärna.

Tack på förhand.
 
5.5mm duger väl vilken skräp borrhammare som helst några 1000 hål. Köp en bra borr o undvik träffa armeringen
 
Men finns det dugliga kombimaskiner. Sådana man kan byta chuck i alltså Eller är det bara dåliga kompromisser?
 
A
Batteri är så mycket smidigare,du har inget batterisystem som du kan komplettera?
 
Massa borrande i betong så är det ett kök som ska monteras i en lägenhet gissar jag?Köp en billig, nätdriven kombimaskin som du är inne på. Vet inte vad du ska med utbytbar chuck till, men det har de flesta maskiner.
Du ska defintivt ha en med SDS+-fäste. Köp vettiga borr så att du kan gå igenom armeringen också, annars kommer du svära gott åt detta.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Det jag håller på med just nu är att regla upp golv på betongplatta.

Är inte risk att en "normal/vanlig" borrhammare blir för stor för så små hål som 5,5mm? Kan det inte finnas skäl till att gå ner på en lite mindre borrhammare?
 
Mitt råd för dina små hål köp en begagnad hilti te5 eller liknande.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Det jag håller på med just nu är att regla upp golv på betongplatta.

Är inte risk att en "normal/vanlig" borrhammare blir för stor för så små hål som 5,5mm? Kan det inte finnas skäl till att gå ner på en lite mindre borrhammare?
Det beror på vad du menar med för stor. Menar du onödigt dyr, ja. Att det skulle påverka hålen? Nej.
Men finns som flera länkat vettiga maskiner för strax över 1000-lappen som du kan behålla eller sälja för 60% av inköpspris sedan.
Sen är ett tips om du ska fästa så mycket i en platta att använda betongskruv istället och skippa pluggen.
 
Makitan längre upp i tråden verkar ju vara en bra mnaskin. Men det står "optimal borrstorlek 8-12 mm eller något sådant. Är maskinen för stor för 5mm-dimensioner. Blir det liksom bara slarvsylta, eller vad?
 
Nej ingen risk att maksin blir för stor.
Jag hade köpt en hyffsad.
Personligen har jag köpt en hyfsad borrhammare.
Till vanlig borrning så har jag en billig slagborrmaskin fö 200kr eller använder skruvdragaren då borrhammaren är för klumpig med extrachuck, dock gör den jobbet om man inte har en annan maskin.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Du kommer väldigt långt med en hyfsat billig borrhammare, t.ex

[länk]
En sådan maskin är för visso en väldigt klumpig historia om man ska använda den som borrmaskin. Lågvarvig också. Men som komplement till borr/skruivdragaren borde den ju vara bra. Rätt vad det är ska man borra något riktigt överdjävligt. Eller blanda betong eller något som kräver lite kraft.

Hur väl fixar en sådan maskin bilning? Kan man plocka upp en golvbrunn?
 
O Olf Oggler skrev:
Makitan längre upp i tråden verkar ju vara en bra mnaskin. Men det står "optimal borrstorlek 8-12 mm eller något sådant. Är maskinen för stor för 5mm-dimensioner. Blir det liksom bara slarvsylta, eller vad?
Det går fint att borra småhål. Den är ju i storlek som en lite större klassisk borrmaskin så det är ju inget gigantmonster.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.